» root » Jan Hebnes - Journal

Leszno 2008

22 juni 2008 # 14:05

Det lykkedes i år at flyve min 500km diamant betingelse!
Det er en sportslig anerkendelse man kan få ved at flyve over 500km på kun 3 vendepunkter, flyvningen foregik den 17-06-2008 og var på 514km.

Hele beretningen fra turen kan findes på http://flyveklubben.dk/2008/leszno/

Etiketter:


Publiceret kl. 14:05, der er 0 kommentarer

Danmarksmesterskaber i 15m Svæveflyvning

15 maj 2008 # 01:14

Så er jeg hjemkommet fra 14 dage på Arnborg, syd for Herning, hvor den har stået på DM i svæveflyvning. Det er andet år jeg deltager, i 2007 blev jeg nr. 23 ud af 24 og vi havde 6 flyvedage.

Til dette års DM fik vi 10 ud af 11 mulige flyvedage og vi kunne måske også havde fløjet den ekstra dag. Det var fantastisk vejr og vi fik fløjet mellem 200km og 400 km hver dag... det var enormt hårdt at flyve så mange dage i træk, det var rigtig godt at vores organisering med mad og forhold var 100% i orden så havde vi det overskud som der var behov for at konkurrere på så mange dage i træk, normalt bliver vi afbrudt af vejret et par dage hist og her. Største delen af flyvningerne foregik i tørtermik, det betyder at der ikke var skyer på himlen, dette medfører at man skal holde sig noget mere sammen med andre når man flyver så man kan hjælpe hinanden med at finde den kraftigste termik og derved komme hurtigst rundt, og i det hele taget komme rundt. Endte man alene og uden andre fly i nærheden kunne det godt blive en svær opgave at holde sig i luften hele vejen rundt på opgaven.

Der er rigtig mange fly som flyver sammen i tørtermik, det kan nok bedst beskrives med at koncentrationen er på niveau med at man triller 180-200km/t på motorvejen og man ikke er alene på vejen. Den største "gaggle" (når vi snurrer mange sammen i boblerne) som vi oplevede var på 25 fly i en boble, flyene fordelte sig fra 300m og op til 1100m. Dette var en tornado af glasfiber som udgjorde et imponerende syn i lufthavet. Jeg lå selv i bunden og kunne kigge op i orkanens øje.

Jeg blev i perioden bedre og bedre placeret og med den meget flyvning føltes det næsten som at jeg har deltaget til to mesterskaber med al den erfaring som er blevet høstet. Mine 2 hurtigste dage var den næst sidste hvor jeg med 109km/t placerede mig som nr. 10 ud af 18, og den sidste dag fløj jeg ligeledes 109km/t og blev placeret nr.12 ud af 18.

Det giver enormt meget erfaring at flyve konkurrence, specielt når det er et DM felt som man ligger i og kan lære af.

Samlet set endte jeg på nr 15 ud af 18. Min målsætning var at forbedre min placering fra sidste år og det lykkedes, jeg har rykket fra en anden plads i bunden til en fjerde plads. Det vigtigste er dog at jeg har kunne mærke en klar forbedring i forhold til at kunne placere mig "stabilt" i feltet af konkurrenter, næste år bliver der kamp til stregen i midterfeltet!

Resultater og filer kan findes på den officielle side http://dm.dsvu.dk

Etiketter:


Publiceret kl. 01:14, der er 0 kommentarer

Svæveflyveferie i Sisteron, marts 2007

17 november 2007 # 01:49

Nu hvor vintersæsonen har taget godt fat skal der nogen gode historier til for at holde os varme. I starten af sidste år havde Ulrik og jeg valgt at tyvstarte flyvesæsonen med et brag ved at tag ned til provence.

"Ecole de Montagne" - Sisteron 2007 »

Etiketter: , ,


Publiceret kl. 01:49, der er 0 kommentarer

Flyveplan.dk

29 juni 2007 # 11:11

Fik tilsendt et link til http://www.flyveplan.dk

Det er et program som kan bruges til at planlægge VFR flyvninger i danmark. Dens mest intressante feature syntes jeg er at den kan hente TAF, METAR og NOTAM online og vise de som er relevante for den rute man ligger. Desuden går den lige ind og oversætter hvis

Jeg er ikke selv helt klar til TMG endnu, men jeg bad en VFR/TMG ekspert fra klubben om hans mening ;)

VFR manager, er et udmærket produkt har brugt det tidligere og har leget lidt med at sætte det op til TMG, jeg nåede dog til den konklusion at når vi ikke skal lave meget præcise beregninger på brændstofmængder osv. så er den ikke nødvendig til TMG flyvning.

Desuden er den temmelig svær at sætte op til en HK36 Dimona, mange af de oplysninger der skal bruges er end ikke er at finde i vores manualer. Dog til direkte planlægning af en rute er det et ganske udmærket produkt, men synes nu ikke den klarer det bedre end hvad du selv kan ordne med et kort.
Personligt synes jeg at der er så få rapportpunkter, VOR, NDB, navaids etc etc. at det er meget nemmere at kaste et blik på et kort end det er at få programmet til at udvælge to punkter til dig. Bare min mening. :)

Men tag og prøv den på http://www.flyveplan.dk, der findes også gode oplysninger direkte på hjemmesiden til briefing/planlægnings formål.

Etiketter:


Publiceret kl. 11:11, der er 0 kommentarer

Sisteron - Aiguines - Planpinet 311 km (Provence)

17 januar 2007 # 23:09

Så blev det til en 300km, det tog mig lidt over 3 timer at gennemføre da den sidste halvdel slet ikke havde termik men kun meget svag skrænt vind. Det betød dog at jeg fik nærstuderet landskabet og ude landings mulighederne fra min PDA. Selv med meget svag skrænt vind er det faktisk muligt at flyve rigtig langt omkring.

http://condor.ephemeride.com/showtask/0/?id=123

Det var ikke den hurtigste tid, der er kun en anden som har uploaded sine resultater, og han var hele 30 min foran mig. Jeg hentede hans flyvning for at have hans "ghost" at flyve med, han startede 10 min før mig da jeg kravlede 300m højere end ham i starten. Jeg hallede roligt ind på ham indtil cirka 140km ude på banen hvor han kom i en højde hvor han kunne komme over en kant og jeg kom de 200m lavere... derefter havde han en gode sky der tog ham til 3000m og over bjergkæden og jeg nåede først hen til den da den døde ud og var nødsaget til at snige mig omkring bjergkæden langs skrænten med 0.1 m stig og næsten i modvind. Hele tiden holdt jeg øje med PDA'en og de vendepunkter som jeg har hentet fra Worldwide Soaring Turnpoint Exchange, så jeg var sikker på at jeg havde mulighed for ude lande.

http://condor.ephemeride.com/besttimes/0/?id=123

Alt i alt en meget lærerig tur.

Etiketter: ,


Publiceret kl. 23:09, der er 0 kommentarer

Provence - Parcours du combattant

16 januar 2007 # 20:22

Så fik jeg fløjet en 203km opgave i Condor på en online server, den tager en godt og grundigt igennem Provence området og giver en god følelse i mavsen, jeg kom som den eneste i mål med 120 km/t.

Parcours du combattant
http://condor.ephemeride.com/showtask/0/?id=103

Oven i en god tur viste det sig at jeg lavede en ok gennemsnitstid! På nuværende er jeg den hurtigste registrerede flyvning på banen (muhaha).

Best performances
http://condor.ephemeride.com/besttimes/0/?id=103

Condor Alpe træningen fortsætter...

Etiketter: ,


Publiceret kl. 20:22, der er 0 kommentarer

Sisteron 2007 - Træning

Den 24. Marts tager jeg afsted til Alperne i Frankrig nærmere bestemt Sisteron. For at gøre mig fortrolig med området har jeg planer om at benytte Condor intensivt, der er lavet en bane som har området i en meget detaljeret model og det gør det yderst relevant at få nogle flyvetimer foran computeren inden man tager derned. Derved håber jeg at spare noget timers flyvning i dalen og hurtigere bevæge mig ind i Alperne, som jo er grunden til at jeg tager derned.

Jeg har fået hooket min PDA op til maskinen og har fået Provence med alle dets vendepunkter lagt ned på min Seeyou Mobil. Min første tur fandt jeg på http://condor.ephemeride.com/showtask/0/?id=96 (Condor Tasks Database) og startede fra St Crépin, jeg udvidede den så den sluttede i Sisteron, så jeg kunne lære området at kende fra Nord, så nu har jeg været forbi Gap og forbi den meget store sø deroppe, og jeg glæder virkelig meget til at få set området i virkeligheden, det må være et fantastiskt syn fra luften.

Min track lægger jeg ude på nettet i tilfælde af at jeg bliver vild og laver et Condor trænings "program" til Provence området. http://condor.ephemeride.com/besttimes/0/?id=96#

Etiketter: , ,


Publiceret kl. 00:18, der er 0 kommentarer

Agenda for Seeyou præsentation i ØSF

30 juli 2006 # 12:50

Jeg fik lov til at holde en lille præsentation i klubben den 19. juni, i forbindelse med vores strækflyvningsuge. Der var stort fremmøde, her følger agendaen for aftenen.

FØR FLYVNINGEN

mSEEYOU
seeyou opgaver
seeyou filer til pda'en
deklarering af flyvning via mseeyou

UNDER FLYVNINGEN
flyveplads højde i displayet og visning i føder
2 displays
agl i udlandet
font størrelser
zoom på taster / zoom target
gennemsnit termik boble

SLUTGLID
mccrady
L/D required og L/D flown

EFTER FLYVNING
connect me

INSTALLATION OG VEDLIGEHOLDELSE
storage card vs in memory
ipaq backup
klubstik
kabler

Etiketter:


Publiceret kl. 12:50, der er 0 kommentarer




» Tidligere indlæg

RSS
» Arkiv
Powered by Blogger (Min Profil)