» root » Jan Hebnes - Journal

Kunst i københavn

24 november 2008 # 14:57


Kunst i københavn
Originally uploaded by jan.hebnes
Set hos café mikkel m. Ved strøget.

Publiceret kl. 14:57, der er 0 kommentarer

Noter om Projektmetode og dokumentation fra "IT ledelse i praksis" (2000)

23 november 2008 # 01:47

Mine noter fra læsningen i Asger Søndergård Olesens bog "IT ledelse i praksis" udgivet i 2000:

Emne: Projektmetode og dokumentation


 

Projektmetode (s.149)

Skab et fælles overblik mellem opgave bestiller og IT.

Overblikket skal dække over Opgaver, Terminer, Detaljere diverse og evt. eksterne forhold.

 
 

Informer om ændring og problemer, ved større skal der holdes møde mellem interessenter og opgaver og terminer skal op til reevaluering.

 
 

Afslut projekterne

Huske at sørge for at lukke projekter formelt, f.eks. Med en slut evaluering hvor eventuel rest opgaver og deres status og estimat klarlægges og overføres til et opgave system. Dette indgår i tilbagemeldingen til bestiller.

 
 

Dokumentation af arbejdsgange

Det kan laves ved at lave et fuldt katalog over alle arbejdsgange og derefter udvælge de arbejdsgange som kræver yderligere beskrivelser. Det er vigtigt at listen gennemgås med f.eks. 3-6 måneders mellemrum og at der afsættes tid til det. Arbejdsgangsbeskrivelserne henviser blandt andet til dokumentationen på systemer og programmer.

 
 

Dokumentation af programmer(s.153)

Hvilke opgaver programmet løser?

Hvilke personer i organisationen benytter programmet?

Hvilke databasesystemer, programmeringssprog eller andet benyttes?

Beskrivelse af installationsdetaljerne, opsætningen og placering?

 
 

Kortfattet oversigt over programmets opbygning og funktioner (gerne i grafisk form)

Programmets struktur med relationer, tabeller, forespørgsler, kørsler…

 
 

Gør det til en regel at programmer skal dokumenteres før de kan tages i brug af slutbruger.

 
 

Drifts arbejdsgange

Skal altid indeholde Hvordan, Hvem og hvornår arbejdsgangen skal udføres. Hvem skal henvise til funktionen/stillingen i virksomheden og ikke person navnet.

 
 

Katastrofe arbejdsgange

Lav planer for brand, vandskader, netværk og server nedbrud, strømsvigt, tyveri, hærværk. En vigtig overvejelse i planerne er altid medarbejdernes sikkerhed.

 
 

Kontaktlister til nøgle personer

En samlet kontaktliste med partnere og konsulenter samt deres ekspertise områder, og alle deres kendte kontakt oplysninger.


Publiceret kl. 01:47, der er 0 kommentarer

Noter om Leverandører/Konsulenter fra "IT ledelse i praksis" (2000)

Mine noter fra læsningen i Asger Søndergård Olesens bog "IT ledelse i praksis" udgivet i 2000:

Emne: Leverandører/Konsulenter


 

Forhandling

Hvis IT chefen pressen prisen ved at udnytte hans magt position som kunde og det sker udover det som bør være en anstændig pris sætning for begge parter er det tegn på manglende respekt overfor leverandøren.

- Bestikkelse nedbryder integriteten

 
 

 
 

Udnytte konsulenter optimalt (s.192)

Optimal brug af konsulenter sker ved at danne teams af nogenlunde samme videns og kompetence niveau.

Fordele:

- kortere kommunikationsveje

- koordinering sker som et naturligt led i arbejdsprocessen

- ansvar bliver i højere grad et fælles anliggende

- *) konkurrence momentet mellem ekstern og interne medarbejdere vil animere alle til at yde deres bedste!

 
 

Overvåg konsulent projekter nøje!

Dette kan f.eks. Gøres ved at benytte klart definerede milestones.

 
 

 
 

Ansvar

Skal være et fælles anliggende, ellers bliver kræfterne brugt på at placere ansvar i stedet for at løse opgaverne optimalt.

 
 

Fralægger firmaet sig ansvaret efter der kommer konsulenter på så er projektet dømt til at gå galt.

Konsulenter har brug for et aktivt modspil, da de ikke har indgående kendskab til firmaets struktur, kultur og måske heller ikke til firmaets fagområde.

 
 

Fastholdelse af viden

Skal være en del af projektplanen og kan lægges inden milestones, helst skriftligt, således at virksomheden skal godkende overførslen af viden aktivt inden milestone er opnået. Ellers vil det i sidste ende blive nedprioriteret til fordel for andre opgaver og derved vil værdifuld viden gå tabt og medføre tab på sigt.

 
 


Publiceret kl. 01:43, der er 0 kommentarer

Noter om Beslutningsoplæg fra "IT ledelse i praksis" (2000)

Mine noter fra læsningen i Asger Søndergård Olesens bog "IT ledelse i praksis" udgivet i 2000:

Emne: Beslutningsoplæg


 

Møder 

Møder hvor flere afholder taler giver en bedre møde stemning end en mands foredrag.

 
 

Beslutningsoplæg (s.143)

Beslutningsoplæg bør holdes til et a4 ark. Alle kan nå at læse et a4 side før et møde. Skriv først et udkast, gå den igennem og fjern alt overflødigt. Hvis det er nødvendigt med detaljere problemstillinger som nogen i mål gruppen måske allerede kender kan dette vedhæftes som bilag.

 
 

Skriv objektivt! Eks.

… det vil give meget store besparelser…

… der vil kunne opnås besparelser...

mange afdelinger klager over …

… flere afdelinger klager over ...

Det er modtageren der skal vurdere om der er tale om "store" besparelser eller "mange" afdelinger.

 
 

Struktur i oplægget (s.145)

Indledning

Skitser forudgående proces

Belysning af sagen (Tænk / Indel emnerne / Sorter og prioriter emnerne i stikordsform / skriv sagen på baggrund af denne liste.) Skal beskrive nu og hvor man vil hen.

Evt. proces ved en godkendelse, i meget kort form, et par sætninger.

Forslag i kort punktform, gerne formuleret ned til ja/nej.


Publiceret kl. 01:40, der er 0 kommentarer

Noter om Leder rollen fra "IT ledelse i praksis" (2000)

Mine noter fra læsningen i Asger Søndergård Olesens bog "IT ledelse i praksis" udgivet i 2000:

Emne: Leder rollen


 

Ledertype/lederstil

Åbenhed - f.eks. Omkring eventuel utilfredshed med en medarbejders indsats, det skal formidles med det samme så vedkommende har chancen for at ændre forholdet.

Integritet er vigtigt for at etablere autoritet, man skal desuden være "hel" som person

Respekt

 
 

Feedback på opgaver / Ris og Ros

Ris og ros skal være en del af hverdagen, den skal komme prompte og på tomandshånd

Det skal være konkret og man skal tag sig tid.


 

Ved Ris

- Skal man sørge for at gøre fejlen til det centrale i samtalen og ikke personen.

- Efter påtalen skal medarbejderen bekræftes i at man værdsætter vedkommendes arbejde.

- Når fejlen er påtalt er den ude af verden!

 
 

Uddelegering

Man skal ikke detalje styre, men lad medarbejderen selv præge projekt løsningen.

Som leder skal man altid tag det samlede ansvar for løsningen og ved fejl behandle dette internt efterfølgende. Har medarbejderen gjort sit bedste og fejlet skal der drages erfaringer og ikke lægges en skyld.

 
 

Coaching

Eks. Hvis en medarbejder går i stå med en opgave og stiller et spørgsmål til lederen.

Formålet med Coachingen er at medarbejderen skal drives til selv at nå frem til svaret og dette selv om svaret for lederen måske er ligetil, på denne måde vil medarbejderne fremover selv kunne finde svaret på spørgsmålet via spørgerammen, f.eks.

- Hvilke løsninger har du overvejet?

- Hvordan overkommer man det problem?

- Hvem kunne du tænke dig at involvere?

Åbne spørgsmål som leder medarbejderen til at "tænke højt". Derved udvikler man medarbejderens egne evner og sparer tid ved at gøre medarbejderen mere selvstændig.

 
 


Publiceret kl. 01:38, der er 0 kommentarer

OY-SIM Research til flyveklubben.dk

22 november 2008 # 23:07


 

I foråret 2008 blev der etableret en pc med styregrejer til at hjælpe med blandt andet uddannelsen af vores svæve flyve elever ved at benytte simulator.

Dette arbejde medførte en del research arbejde, som hermed lægges ud så det er tilgængeligt for flere.


 


 

SUPPORT TIL INSTRUKTØR/UNDERVISNING

Keyboard skal kunne betjenes fra bagved simulatoren så Instruktør kan stå der.

Hvis der laves en måtte foran maskinen kan folk smide skoene inden de hopper ombord. Hvis man monterer en måtte udenfor simulatoren kan folk få lov at tag skoene af inden de går ombord. Keyboard og mus skal som udgangspunkt betjenes fra Instruktøren og ikke eleven. Kan der findes et egnet keyboard med mousepad så er der færre krav til (kontor miljø) http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=399744

 
 

DOBBEL PROJEKTOR MODEL

http://www.silentwings.no/phpbb2/viewtopic/?p=4804#4804

10.4" panel til Simmeters så man sparer en masse penge, kræver dog i-panel.

http://www.winmate.com.tw/Lcd/LcdSpec.asp?Prod=01_0059&Typeid=0103

Fuld projekt beretning kan findes på

http://www.vaasanlentokerho.fi/?action[]=INavigation::showBrowsePage(11665)

Udover http://www.leobodnar.com/products/BU0836A/ finder der http://www.phidgets.com/projects.php som leverer til enheder.

 
 

http://www.matrox.com/graphics/en/corpo/products/home.php

Matrox DualHead2Go eller TripleHead2Go

 
 

Der er dog et potentielt problem med projektor og TrackIR brug !

http://www.silentwings.no/phpbb2/viewtopic/?p=5918#5918

 
 

INSTRUMENTPANEL

http://www.simmeters.com/soaring.html

Et færdig panel kan købes til 5000,-! Alternativt koster softwaren 350,-kr, og eneste specielle krav er at have en lille skærm til montering i instrumentpanel på simulatoren, Pc'en kræver at Java kan afvikles, kan køre som PC på netværk der sendes til på en port, så tages der ikke ressourcer fra host pc. På Skærmen skal man så have noget panel af en art, Simmeters tilbyder meget naturtro paneler. Man kan godt nøjes med et færdigt panel til alle svævefly.

 
 

Noter at Condor KUN understøtter 2048px i bredden på billedet.

http://forum.condorsoaring.com/viewtopic.php?p=55673#55673

 
 

 
 

Skal man ud i den finske og engelske model så er der projektorer udgift.

http://edbpriser.dk/ Udgift til projektorer er cirka 3500 stykket.

Målet med deres modeller er dog at være super lækre maskiner som er gode til PR.

 
 

 
 

SIMULATOR SOFTWARE

SilentWings påstår at de har bedre styr på modelleringen, og så tilbyder de fly som DuoDiscus og ASK21, samt selvstartere. http://www.silentwings.no/article/articleview/96

Ser man dog på billedkvalitet er det ikke imponerende da Condor kører en helt anden stil med genererede elementer hvor SW går efter billede realisme.

 
 

 
 

 
 

FRESNELL SKÆRM TIL SINGLE MONITOR SETUP

Hvis der er tale om en skærm giver den et dybt indtryk som ikke kan skabes på andre måder. http://home.comcast.net/~rwkeating/Fresnel/

Billigst fesnell sælgere er http://www.3dlens.com/largefresnellens.htm

Large Fresnel Lens #F550 In Stock: 117 Overall size: 320mm x 400mm, er lavet til 19" skærme. Dem der er helt vilde med Fresnell er Racer Simulator folket http://forum.rscnet.org/showthread.php?t=242214&highlight=fresnel

 
 

Det som er meget tiltalende ved fresnell er at full collimation er godt… det at man kan se dybte i billedet, øjnene ser længere end til skærmen for at kigge på billedet http://www.rickleephoto.com/rlcoll.htm

http://www.rickleephoto.com/mosaicfresnel.htm

 
 

Simkits sælger fresnell dog til alt for mange penge.

http://www.simkits.com/product.php?prodid=303

 
 

Fresnel Lenses og 3 skærme er ikke en god løsning

http://home.comcast.net/~seekeating/r/th2go/

 
 

 
 

STOR SKÆRM TV TIL COCKPIT

Det er åbenbart ikke så vigtigt om skærmen er 47" eller 28" efter 5 minutter gør det ikke nogen forskel. http://forum.condorsoaring.com/viewtopic.php?p=80219#80219 Den kan jo laves så der kan være projektor eller skærm på maskinen http://forum.condorsoaring.com/viewtopic.php?p=83280#83280 og den evenutelt har aftageligt instrument i midten?

En god og stor skærm kunne være en 40" Samsung. http://www.kelkoo.dk/ps_18052846/100311823.html

 
 


 

Research billeder


 
 

http://www.silentwings.no/phpbb2/viewtopic/?t=798&postdays=0&postorder=asc&start=60

http://www.vaasanlentokerho.fi/?action[]=INavigation::showArticleViewPage(11666)

 
 

 
 



 


Publiceret kl. 23:07, der er 0 kommentarer

Vinterferien er planlagt, turen går til Idre Fjäll

12 november 2008 # 18:50

I år er det en lang tur op i sverige den står på!


Vis stort kort
"Idre fjäll, 790 91 Idre, sverige"

http://www.idrefjall.se/
http://www.idrefjall.se/bokning/accomodation.aspx?id=CHugin

Publiceret kl. 18:50




» Tidligere indlæg

RSS
» Arkiv
Powered by Blogger (Min Profil)