../ > Svæveflyvning
Se mine blogindlæg om svæveflyvning »

Svæveflyvning !

2007.05.10

Formålet med denne side er at dele mine oplevelse under opstarten af min flyvekarriere, jeg startede i 2003 havde Certifikat i slutningen af 2003 og i 2005 passerede jeg 150 timer og 25 år hvilket bragte mig til senior afdelingen, her i 2007 har jeg passeret 200 timer i luften og gør mig klar til at deltag til Danmarksmesterskaberne i min egen flyver OY-XPU en LS6'er.
Jeg skriver fortsat om svæveflyvning på mine blogindlæg om svæveflyvning » og på flyveklubbens hjemmeside ». Her er en oversigt over opstarten af min flyvekarriere og nogle af de mange oplevelser jeg har haft med svæveflyvningen.




»index 2003:
»flyveklubben.dk index:
»index 2005:
»index 2004:



Omskoling til DuoDiscus

2005.09.25

Så blev jeg omskolet til DuoDiscus !

DuoDiscus OY-RRX

Duo'er set i luften ved SM2005 del1Det var skønt, Torben tog mig igennem processen og hoppede så af efter 3 starter uden problemer. Motor proceduren er nogenlunde enkel, men det er netop derfor man altid skal bruge tjeklisten, følelsen af at have husket det hele er jo ikke altid det samme som at have husket det hele.

Man skal især være påpasselig med at holde farten når man starter motoren og sørge for at der er et grønt tjek lys der lyser når man tager motoren ind. Så er resten som det skal være.

Duo'er set i luften ved SM2005 del1 På den 4 obligatorisk sad jeg alene i, selv om der var 0 termik lykkedes det mig at rodde lidt rundt i gryden og holde den kørerne i hele 11 min. På min 5 tog jeg den op, igen med tomt bagsæde for lige at prøve motor proceduren alene. Det kørte efter bogen så det var jeg tilfreds med. Så passede det så fint at der var en masse passager ture som stod på vent, så jeg nåede yderligere 5 ture den dag. Glimrende flyver, man skulle jo næsten have 2 af dem i klubben.

Øst-Sjællandsflyveklub - Strækkursus 2005

2005.07.01

Jeg havde taget uge 26 fri, weekenden startede med Sjællandsmesterskaberne del 2 og blev skarpt efterfulgt af strækkursus i klubben. Vejret har været rigtig med mig i år og det blev til 8 flyvedage ud af 10 i min ferie ! Jeg har fået fløjet masser af PU og kender nu min flyver som min baglomme.

Onsdagen blev en kanon dag med en tur på 244km og 5:20 i bogen. Jeg fløj sammen med Y6 og 4R den første del af turen, den sidste 1½ time brugt jeg på at blive fortrolig med min slutglids computer ved at glide hjem til pladsen, få fat og stik af igen, det gjorde jeg 3-4 gange, det viste sig at være en god ide da onsdagens slutglid kom. På denne tur opnåede Jesper alle betingelserne som skulle til for at få et Sølv C og jeg fik min 5 timer som var den sidste betingelse jeg manglede. Så vi fik begge Sølv C den dag.

Torsdags lykkedes det mig at stikke af fra Kongsted i sø-brise og få en rigtig lækker flyvetur ud af dagen. Søbrisen havde fjernet al termik fra midten af Sjælland og men heldigvis gik termikken rigtig højt. Jeg afsluttede dagen med et slutglid på over 20 min hvor jeg gled fra Slagelse og hjem uden termik fra 1750m, det er næsten 55km. Desværre var de andre ikke så heldig med boblerne og kun X4 og RR kom også afsted den dag, det blev til 150km.

Socialt og organisatorisk var ugen helt i top, der var styr på tropperne og vi mødtes hver dag til morgenmad og mange spiste aftensmaden i klubben. Flyene blev klargjort inden briefing og til sidst kørte hele processen ganske flydende.

På de sidste 10 dage har jeg opnået over 25 timers flyvning ! På nuværende har jeg næsten allerede flere timer end jeg fik totalt sidste år >;), det kører bare. En sjov detalje er at jeg har 27 timers flyvning på DuoDiscus men er ikke omskolet til den endnu, det kunne være jeg skulle se på det.

   » Album: Øst-Sjællandsflyveklub - Strækkursus 2005

Sølv C - Der findes 3 diplomer man kan opnå fra Dansk Svæveflyver Union, den første af dem er Sølv C, den kræver at man består 3 betingelser, 1) højdevinding på minimum 1000 meter, fra laveste flyvehøjde til højeste. 2) varighedsflyvning på over 5 timer. 3) distance på minimum 50km i lige linie mellem 2 vendepunkter. Når man får den får man også en lille sølvfarvet "PIN" til at vise sig frem.

Sjællandsmesterskaberne 2005 - del 2 i Tølløse

2005.06.24

Det blev til en konkurrence dag, søndagen, hvor jeg fløj flyet med Klaus Juhl. Det blev til en lille tur på 5:45 med halvdelen i tørtermik og de sidste 40 minuter i ingenting... De fleste fly nåede ikke hjem og jeg formoder at det ikke blev en gyldig dag, har ikke fået resultater endnu. Fredagen blev aflyst men der var dog lidt at flyve på sidst på dagen, Jesper fløj i 4R og jeg delt RR med Bent S.

   » Album: Sjællandsmesterskaber del 2 - Tølløse

Tølløse Strækkursus 2005 på Arnborg

2005.05.19

I foråret havde der været en besked på dsvu siderne omkring et strækkursus som Tølløse flyveklub afholdte på Arnborg, det var jeg hurtigt ude og tilmelde mig til. Det blev til 3 dage med kanon strækvejr ! Jeg havde slæbt PU med og skulle rigtig lære min flyver at kende. Anders Madsen stod for arrangementer og der styr på sagerne, hver dag blev startet 8.30 med Teori undervisning, på dage hvor vi forventede flyvevejr mødtes vi 7.30 for at samle fly. Alle deltagerne (14 fly totalt) havde deres eget fly med så der kunne koncentreres 100% om flyvningen.

Om Mandagen var der desværre lidt for kraftig sidevind til at jeg ville lave et flyslæb i PU, som jeg ikke havde så mange starter på.

Tirsdagen startede mindre godt i det at jeg under udpakning af PU ikke fik dobbelt tjekket at hjulet kørte frit, idet jeg sanke flyet ned fra vognen tog den forkerte del af understellet vægten og blev bukket. Der var varslet kanon vejr og der skulle flyves ! Et par minuter efter det var sket ved rent tilfældighed ringede Bents mobil til mig, jeg kunne høre den lå i hans lomme så det var blot et uheld, men det betød jeg vidst han var oppe og godt kunne tillade mig at ringe og få lidt vejledning. Jeg fik en plan på plads og blev lynhurtigt registreret som talent for sæson 2005 så jeg kunne komme til at lån PZ DG300 som jeg havde fløjet i sidste år. Det betød jeg kom ud på en 200 km opgave som bestod af en 100km som blev fløjet 2 gange fordi vejret var så godt :) ! Det var kanon, jeg fulgtes med NF og OL på den første del af de 100km og den sidste del var for sjov.

Onsdagen blev der fløjet en opgave hvor det længste ben var på over 50 km så vi kunne opnå en Sølv C norm. Det lykkedes ! Dog blev hjemturen rigtig spændende da jeg og E9 begge lå 20km fra Arnborg i modvind i for lav højde og kun havde død luft i nærheden, det tog mig 20 min at kæmpe mig op igen, men det lykkedes og jeg kom hjem ! Da jeg nu var på Arnborg var det ret nemt at få styr på indberetningen af normen.

Torsdagen var vejret rigtig sjovt, Carsten og Jeg var vist mest optimiste og vi syntes begge at kunne se på Temp diagrammerne at der burde komme termik under et lukket skylag... Det var ikke noget man trak ud i på Sjælland og i første omgang ville NF ikke flyve, det viste sig dog at der rent faktiskt kom Termik under en helt overskyet himmel, og NF fik hurtigt vinger på alligvel :). Det blev til en opgave på over 100 km hvor jeg kom forbi Hoven og Videbæk. Basen gik til 1600m, og alt det uden at man på noget tidspunkt havde set himmelen, der var lukket skylag og så cumulus aktivitet under den.

PU blev sat på DanGlide og kom til Kongsted igen efter 14 dage, jeg brugte min ledige krog til at køre PB til sjælland igen, den havde været til DM og savnede en bil til at køre den hjem.

Sjællandsmesterskaberne 2005 - del 1 i Slaglille

2005.04.25

Jeg var så heldig at vinde klubbens 2 sæddet DuoDiscus til årets sjællandsmesterskaber. Det gav mig mulighed for at tag besætning med på turen og lære nogle tricks :). Fredagen fløj jeg sammen med Søren Sarup og Lørdag, Søndag fløj jeg sammen med Finn Elmgaard. Da sæson 2005 bliver en kanon sæson startede SM vejret også med at være KANON ! Søndagen bød på hele 1750m på toppen og alle dagene havde opgaver på 200 km.

Alle dage bød på over 3 timers flyvning. De 2 af dagene endte vi dog med motoren ude for at komme hjem til Slaglille. Den første dag pga. en satsning på nogle skyer der gik galt og den anden dag pga. en stærk modvind som vi ikke fik taget højde for med slutglidsberegningen. Placeringen i konkurrencen er ikke noget jeg vil prale med, men det betyder ingenting i forhold til den mændge erfaring jeg har fået høstet !

Sæson 2005 er kun lige begyndt og jeg har allerede over 12 timers flyvning og 600km stræk, det er noget der rykker.

   » Album: Sjællandsmesterskaber del 1 - Slaglille

Første termik i 2005 og første termik i PU !

2005.04.22

Torsdag, dagen før SM, havde jeg taget fri fra arbejde da vejret så ud til at byde på årets første termik, det viste sig at holde stik. Jeg nåede op omkring Ølby og udnyttede det nye luftrum som er kommet på plads efter at værløse kontrolzone er blevet nedlagt. Det viste sig enda at være muligt at få 4000 fod i Transit områderne, hvis man spurgte pænt ;D ! Ifølge icao er de kun 3000 fod områder, men skybasen lå i 4000 og vejret var koncentreret i transit områderne over køge og omegne. Det blev til 1.40 i logbogen og en masse hiven i mit fly og det for mig nye koncept med flaps. Dagen blev afsluttet med at Søren Sarup og jeg stak af til Slaglille i RR som vi skulle flyve den næste dag.

Privatejer - 1/4 part af OY-XPU

2005.04.16

Jeg har nu købt en 1/4 part af en LS6 som har været i klubben siden 1990, den ene af gruppens medlemmer ønskede at sælge og det passede med at jeg følte at det næste step i min flyvekarriere måtte være at få noget selv ;)

   » Mit fly: OY-XPU
   » Album: Værkstedsbilleder fra vinterklargøringen af OY-XPU

Sæson 2005 igang

2005.04.04

Så er 2005 sæsonen kommet igang, af nye vinter tiltag kan jeg fortælle at en nye side til Dansk Svæveflyver Union har været i ovnen og den er blevet kodet oven på et PhpBB forum med en hjemmelavet modification af et content mod så der kan laves dynamiske sider.

Til årets generalforsamling er jeg blevet valgt ind som bestyrelses suppleant, der var mange stole der skulle besættes og jeg mener selv at kunne yde et positivt bidrag til klubben.

Jeg er meget tæt på at blive fly ejer, idet at jeg snart skal overtag en anpart i PU fra klubben, en LS6a. Den har flaps og jeg skal lige oparbejde lidt rutine før jeg bliver omskoling på typen. Nu hvor jeg skulle være fly ejer blev jeg så også nød til havde en pda så jeg fandt lynhurtigt en iPAQ 3950 og har nu fået investeret i SeeYou mobil, så mit digitale cockpit er på plads.

Det bliver en meget god aflastning med de nye luftrum som er kommet i 2005. Aftalen med Roskilde, som har ansvaret for luftrummet, er lavet om i forbindelse med at Værløses kontrolzone blev nedlagt, det betyder væsentlige bedre forhold for svæveflyvning i det nordlig sjælland og en ikke ubetydelig mængde mere luft til os syd på, mest op til køge da vi nu har, hvis vinden blæser rigtigt, har mulighed for at flyve helt op til motorvejsfletningen ved Ølby.

Da jeg så på kortet over nordsjælland bemærkede jeg straks at jeg kunne komme meget tæt på hvor jeg bor i Ballerup, så det vil være et oplagt mål at havde Ballerup som vendepunkt for en flyvning i den kommende sæson.

Weekenden endte lykkedligt med PFT og flyvning til alle, jeg fik selv 5 starter i alt fordelt på R2, L7 og 4R. Nu har vi alle ventet siden oktober på at der ville blive mulighed for at flyve igen og der var mange som havde set de gode prognoser for weekenden.

Flyveklubben.dk kodning

2004.11.30

Klubbens nye hjemmeside kom i produktion i november, jeg tog udgangspunkt i ikea.dk's menu layout og top, for over et år siden. Design delen har udviklet over rigtig lang tid. Indenfor den sidste uge fra produktion valgte jeg at smide en flok skyer i baggrunden da jeg fandt ud af de faktiskt gjorde sig rigtigt godt. Det er kun noget jeg kunne tillade mig da siden er mere orienteret mod gæster og ikke medlemmer af klubben.

Programmatiskt er der ikke noget i nyt under hjælmen, den skulle vedligholdes via frontpage, så det meste er holdt simpelt og lige til include filer. Der går lidt galt i ny og næ alligevel, men det skyldes at frontpage er så venlig at smide tags ind rundt omkring.

Nyhedsdelen er blevet opgraderet med RSS og denne vedligeholdes via en array i en fil der blot redigeres manuelt, det er ikke 100% brugervenligt men indtil videre går det.

Ændringer på medlemsiderne bliver også vist på forsiden. Medlemsdelen kom i produktion i midten af sommeren. Den er udviklet oven på Openwiki. Der er dog indbygget en medlemsliste og medlemsinformationer som kan vedligeholdes, desuden er man bundet til en identitet så den anonyme del af openwiki'en er blevet fjernet. Nu efter 6 måneders brug må jeg sige at der er gået ok med at få folk til at forstå konceptet og det er en del som har lært at redigere i siderne, så det skal nok blive godt integreret.

Skandia udflugt

2004.10.12

Jeg havde inviteret arbejdet ud og prøve det der svæveflyvning, oprindeligt havde det været fastsat til om torsdagen men på grund af vejrudsigten valgt jeg at rykke det frem til om tirsdagen. Det var midt i efterårsferien så jeg var ret heldig med at få hjælpere, Dennis, Marie, Julie, PH. Tak til dem alle for en lækker indsats :). Desuden havde jeg lokket Christian til at komme også så jeg lige nåede at give ham en flyveoplevelse inden sæsonen var overstået.
   » fotoalbum: Skandia flyvning i ØSF

Kenneth fik taget et par rigtig gode optagelser, de er klipset sammen til en store film som faktiskt viser hele flyveturen fra start til landing, minus et par sekunder i midten. Den giver en god indsigt i hvordan sådan noget ser ud fra passager sæddet. Men det er, som altid, meget bedre i virkeligheden.
   » video: En flyvetur i Øst-Sjællands flyveklub.wmv (6 min 16Mb)

ASW24 omskoling

2004.08.29

Idag var en helt perfekt dag, jeg afsluttede en 3 ugers lang ferie med totalt set 20 timers flyvning. Jeg hjalp til med nogen SM (sjællandsmesterskaber) indberetninger til termikligaen, mens der lige kom finale kamp om guldet i håndbold. Derefter hoppede jeg ned på startstedet. Bjarne og Klaus V. havde sat sig på ASW24 / 4R, jeg så chancen for at blive omskolet i slutningen af dagen. Jeg studerede papirerne og udfyldte skemaet.

Jeg bevægede mig ned til startstedet og fik kørt lidt traktor. Pludseligt stod Carsten, jeg og en ny duo discus stille. Carsten og jeg blev enige om at sådan en ny fin maskine ikke skulle stå stille i sådan et vejr og så var vi ellers afsted. Termikken var ikke rigtig god på tidspunktet så vi valgte at starte motor med det samme og stikke ind i landet. Den larmede en hel del, men vi kom derop ad. Den flyver utroligt let på rorene og man kan godt mærke den har kostet nogen kleiner. Det blev til en tur på 1 time.

Senere kom Klaus hjem med 24'eren igen. Jeg lokkede Henning og Klaus til at skrive under og sat mig op i dyret. Der skulle tilpasses lidt på sæddet men det var heldigvis ikke noget problem at sidde i flyet. Cockpit størrelsen var noget som havde været diskutteret i klubben efter vi købte den da den var lidt i den smalle ende, men 1.85 var åbenbart ikke noget problem. Den fløj simpelthen bare skønt. Jeg fik fat med det samme og tog den op i aftentermikken til 1400m, der lå en skyfront fra fakse og op til køge og videre, den gav kanon løft var lækker at studere. ASW24 er et meget meget stille fly, selv variometeret er sat til at være stille hvis man bare flyve ligeud i midtområdet, så man hører den kun når der sker noget. LX instrumentet er også kanon, det fungerede rigtigt. Jeg sluttede dagen med at tømme instrumentet over på min bærebar og indberette Klaus's opgave. Det blev til 1 start og 2 timers flyvning i rigtig rart aftenvejr.

Det var afslutningen på min sommerferie, 1 uge stræk, 2 uger i Sumperk, 1 uge i Arnborg og 2 i Frankrig en passager tilladelse og 3 omskolinger senere, samt 20 timer i logbogen.

Passager tilladelse

2004.08.28

Jeg fik fingre i Henning og en ASK21, så måtte jeg jo lige færdiggøre min passager tilladelse. De første 5 starter lavede jeg før turen til Issoudun med Stefen, de sidste 5 lavede jeg fra bagsæddet med Henning foran. Man sidder rigtigt godt i bagsæddet på 21'eren, det blev ovenikøbet til termik i op til 400-600 meter, det var tidligt på dagen men skyerne trak.

Passager tilladelsen er nu i hus, så skal man bare huske på at for at den er valid skal man havde 3 starter på typen som fartøjschef inden for 3 måneder.

Issoudun 2004

2004.08.27

Carsten havde spurgt om ikke jeg havde lyst til at være hans hjælper da han skulle til Issoudun til stor konkurrence sammen med Von Jessen familien og Lotte.

Det blev ikke overvældende vejr, men der blev fløjet 6 dage. Jeg fik også klemt lidt flyvning til mig selv ind i skemaet.

   » Issoudun 2004
   » fotoalbum: Issoudun 2004

ØSF Strækkursus 2004

2004.08.12

Vores klubtræner, Bent, afholdte strækkursus af 2 omgange, første gang i Kongsted og den næste i Arnborg. Jesper og jeg fløj vores helt egen fly over på Arnborg en DG300 og en Discus 2A, begge rigtig gode fly.

   » ØSF Strækkursus 2004
   » fotoalbum: ØSF Strækkursus 2004
   » video: Stall øvelser i DG-300 / PZ (wmv 2 min 5Mb)

Klubtur 2004 - Sumperk

2004.07.07

Klubturen i år gik til Tjekkiet, Sumperk en 900km fra Kongsted. Det blev til en 9 timers flyvning og en masse klubhygge.

   » Klubtur 2004 - Sumperk

VHF bevis

2004.06.22

Jeg bestod VHF prøven efter andet forsøg, vi havde fejlvurderet det teoretiske. Teoriprøven gik ud på at finde ud af om vi havde fået læst BL'erne grundigt igennem. BL er bekændtgørelser som svarer til lov tekster til flyvefolket, alle BL'er kan hentes fra SLV.DK .Vi havde haft nogen eksempel spørgsmål som vist var fra de prøver der var fra før 2000. Der var lavet en hel del om i spørgsmåltypen. Vi var dog 2 der fik nul fejl i den teoretiske del ved omprøven, så kan de tag den !

Det betød dog at der blev smidt 940kr ud af vinduet til en ny prøve. Så det kostede hele 2x 940kr plus 500kr for selve kortet. Total 2400 kr for et N-BEG / Nationalt bevis.

Lækker flyvning og omskoling til flyveslæb

2004.06.08

Skyerne havde set gode ud hele dage og Jesper havde ringet ved 10 tiden og spurgt om jeg kunne komme forbi, jeg var dog lige nød til at blive færdig med arbejdet og var på pladsen ved en 14 tiden. Finn og Klaus V stod på jorden, mens Søren Vang og Jesper føjtede rundt i Astir og LS4. Jeg fik RK (ask23) ud af hangaren og støvet lidt af, jeg fik dog ikke rigtig fat men lå og kæmpede rigtig længe i 200m med en 3m/s bobbel som bare ikke ville form sig til noget der hev mig længere op.

Da det ikke var sjovt mere landede jeg, det passede med at Jesper kom ned med Astir'en. Så jeg fik sadlet om og fik endelig fat og kom op under skyerne :), jeg sejlede under skygaden hen til den anden side af Haslev og lå og fedtede lidt frem og tilbage, jeg synes gaden blev lidt tynd i det. Et par km syd på lå en anden gade som så bedre ud, men jeg kunne kun komme op i 750-800m max, så det var lidt knæbbent med glideafstanden.

Jeg fandt dog en mindre sky formation mellem de to gader som jeg synes så god ud, jeg daffede over "gaden", jeg mistede kun 100m men nu lå jeg i 600m under den lidt mørkere og mere markeret skygade. Jeg fik dog ikke rigtig noget der sagde spar 2, det var kun noget 0 flyvning. Jeg lå lidt langt fra pladsen og havde ingen planer om at lande ude, flyet og jeg selv skulle være tilstede til flyslæb kl 16. Så da jeg havde givet op hvad angik at finde en gylden bobbel vendt jeg om og fløj hjemad i bedste glid og medvind. Jeg var noget overrasket over hvor langt jeg sådan set kom, i nærheden af pladsen havde jeg stadig 350m at gør godt med, så jeg gik i gang med at prøve at fange den 3m/s der havde snydt mig tidligere.

Der var dog ikke noget at gøre, jeg måtte bide græsset. Jeg havde spottet at startstedet var forladt og gik op til klubhuset hvor alle de andre som skulle flyslæbe var samlet, det var skide god timing :)

PH og Niels havde fået lagt nogle slæbeaftener man kunne tilmelde sig til. Det kræver 5 starter på 2 sæddet og 2 starter på en sæddet at få skrevet for flyslæbstilladelse. I søndags fik jeg mulighed for at klar de første 3 slæb og idag fik jeg så de sidste med.

Jan Hansen sad bag i R2 på mine 2 slæb i den, på min sidste synes han at Niels skulle prøve at smide mig af, så jeg fik oplevet hvad der også kunne ske. Jeg kan sig at det lykkedes, jeg/R2 var bare ikke hurtige nok til at følge med i svingene.

Jeg synes R2 (ask21) var ret vild i slæbet og var rigtig spændt på Astir'en, jeg havde også ret ... det er noget der er levende.

Der blev skrevet i bøgerne og jeg gav en lille en til den resterende forsamling efter endt flyvning.

Omskoling til Ka-8

2004.05.16

Ka-8 er vores ældste klubfly, det er bygget i 1961 og som i kan se er det lavet i træ. Ydelsesmæssigt er det en helt anden verden end glas fiber. Ka-8 vejer kun 190kg mens ASTIR f.eks vejer 265kg, det betyder at den er meget mere følsom i termik og den stiger også hurtigere. Desuden flyver den ved meget lavere hastighed, det betyder at venderadius i termik er meget mindre og nærmere centrum.

Det ville blive en skøn flyvedag og der var allerede et par piloter på listen til Astir'en. Der var jo ingen grund til at vente på sin tur når man nu kunne få sit eget fly, så da mit navn kom i lodtrækningen tog jeg Ka8. Da den netop er følsom i termikken vil den give mig nye muligheder for at studere boblerne og så kan man jo også flyve i den :D.

For at blive omskolet skal man havde 3 starter, min første var sent på dagen, tog 5 min. Det blæste en 10-15 knob, så jeg skulle ikke ligge og drive for langt bagud før det blev knebent med at komme tilbage. #1 Turen gik fint, jeg fangede ikke noget og prøvede heller ikke, jeg skulle bare opleve den. På finalen fandt jeg ud af at den fløj forbavsende dårligt i modvind :), men jeg var forberedt og havde en fin disponering. På #2 snuppede jeg lige 1:10 samtidigt med at 11 som er en Ka6 også var oppe. Jeg kom ikke så langt omkring det foregik mellem Rønnede og Fakse og jeg bevægede mig kun mellem 300 og 550 m.

Efter en kort frokost pause fløj jeg flyet hjem, men det betød jeg ikke at jeg absolut skulle ned med det samme så der tog jeg også lige 25 min :). Over Rønnede fik jeg en der hev mig op i 600m jeg havde kameraet med og tog et par lækkre landskabsbilleder.

Jeg afsluttede dagen med en omgang til de tilbageværende efter en lang flyvedag. Alt i alt var det en rigtig rigtig god omskoling :)

Første termik, opgaveflyvning og udelanding

2004.04.24

Så kom der endeligt lidt vejr man kunne hænge i, samtidigt blev der udskrevet opgaver til at varme op.

Det blev dog til en udelanding og til 41 km til logbogen. Jeg er forresten begyndt på VHF undervisning i flyveklubben.

   » Første opgave flyvning og udelanding

Kongsted Rathenow - Udflugt til Berlin

2004.04.19

Ulrich, min bror og jeg tog på tur til tyskland i OY-BKS, 12.00 kom Ulrich fra Ringsted og landede i klubben. Jeg havde fået købt noget pizza og vi spiste alle frokost i klubben.

Vejret var ikke voldsomt lækkert, men det vi vidste det blev bedre syd på. Vores første etape blev turen ned til Maribo. Derfra vaskede vi lige flyet og fik de sidste meldinger fra dmi.

Vi valgte at flyve ind over færgeruterne, dernæst tog vi den ned over radio fyrene til en lille flyveplads ved Klietz Scharlibbe, vores endemål. Min bror og jeg tog ind til Rathenow med Ulrich's søster, vi skulle ind til Berlin og sightseeing, Ulrich skulle besøge familien.

I Berlin overnattede vi på Hotel abendstern, det var ok forhold. Det viste sig at vi havde valgt den spændende del af byen (Charlottenburg). Vi spiste på en indisk restaurent kaldet "Anan". Indisk var ikke noget vi havde prøvet før så vi vidste ikke helt hvad vi gik ind for, men for 5.2 € fik vi den mad nok til at dække 2 borde og nok til at mætte os 2 gange. Og det smagte godt !

Da vi var færdige, tog vi en omgang i kvarteret for at se hvor vi var havnet, da vi rundede 2 hjørner så vi en gut der sad på en stol, da vi nærmede os fik vi pænt fortalt at man her kunne få noget strip at se for sølle 5€, vi takkede pænt nej tak. Vi fortsatte og 20 meter længere nede var der sku en til, det endte med at vi havde passeret 4 stk. på under 200m.

Vi valgte at starte dagen tidligt ved en 7 tiden, så vi kunne komme omkring og se hvad der skulle ses. Jeg havde jo været der i 2001 med Skandia så jeg sørgede for den guidede tur.

Billederne viser hvad der blev set, vi fik også prøvet metroen og vandret en hel del. Vi nåede det hele som planlagt og afsluttede turen i Berlin Aquarium.

Ved siden af Tiergartenbahnhof i sydlig retning ligger der en kinesisk restaurent med udsigt til en berømt kirke. Det var en utrolig professionel tjener de havde der, vi bestilte mad til 12 € for 2 og det var bare et godt måltid.

Klokken 13 tog vi så toget tilbage til Rathenow hvor vi blev samlet op af Ulrich's søster. Vi lettede fra pladsen 15.30, på turen ned havde jeg styret navigeringen og på turen hjem fik jeg så rattet i hænderne og Ulrich klarede navigeringen. Der var rigtig flot vejr med tilhørende termik, vi mødte også et enkelt svævefly på vej mod kysten. Vi valgte at tage den op under skyerne og følge skygaderne, så vi sparede lidt :)

Medvind og godt vejr bevirkede at vi landede i Kongsted allerede ved en 17 tiden, det havde været en skøn tur, for os alle 3.

   » fotoAlbum/2004.04.19.OY-BKS


Sports- og IT udvalget

2004.03.26

blive pilot for 4000 kr

Jeg er nu medlem af 2 udvalg i klubben. Sidste år og igen i år er jeg en del af IT udvalget. Som noget nyt er jeg i år med i sportsudvalget og har fået den fornemme titel af Termikligachef. Det betyder at det vil blive mit ansvar at få vores konkurrence flyvninger registreret i termikliga'en.

Kampagne 2004

Jeg har desuden fået æren af at være en del af vores værge kampagne for 2004. Et billed som blev taget under min S prøve er blevet valgt til at komme i lokal avisen og på hjemmesiden.

Medlemssektion

For at holde fingrene varme her i vinters blev der lavet en ny medlemssektion. Baseret på Openwiki.


Astir Vintervedligeholde

2004.02.11

I flyveklubben bliver alle fly gennemgået i vinterperioden, medlemerne bliver delt op i hold og fordelt på flyene. Jeg var på holdet til ASTIR'en. Vinteren vedligeholdelse er nu overstået og dokumenteret. Det var et omfattende arbejde, men med stor tilfredstillelse.

Årets første flyvetur - Flyslæb i Maribo

2004.01.03

Ole Lind havde arrangeret en tur til Maribo og med tilhørende flyslæb af Niels Albertsens nye fly OY-NET, Maribo har en lækker jævn bane, med tilhørende asfalt hvis man ønsker det.

Dagen startede kl 5 for mig, og jeg mødtes med Ole 6:15 i klubben, der skulle jo forgå nogle starter så vi skulle jo starte tidligt for at få det første lys med.

Annemarie og co. havde heldigvis taget campingvogn med, det var lige det der skulle til for at få varmet tæerne engang imellem.

Vi nåede 28 starter til 400m højde. Jeg fik de to af dem. Det var lækkert, tog lige de værste abstinenser. Var selvfølgeligt spændt på hvordan det var efter en 2 måneders pause, men det var trivielt ;), da jeg først fik faldskærmen på var det som om min sidste flyvetur havde været dagen før.

Sæson afslutning

2003.11.01

Så kom sæsonens sidste dag og der skulle pakkes fly. Det blev meget hurtigt overstået da der var masser af folk til opgaverne. R2 blev kørt direkte på værkstedet og dennes vinterklargøring gik i gang med det samme, der er kun plads til 2 fly af gangen i værkstedet, og det tager en 2-3 weekender pr fly.

Om aftenen var der væddemålsfest. Navnet kommer sig af at man laver væddemål omkring hvad man forventer sig af næste sæson, og man vil så f.eks sætte 3 fl. vin på højkant. Hvis man så ikke får opfyldt væddemålet er der drikkevarer til næste års fest :).

Her er listen over de mål jeg har sat mig til sæson 2004.

For at vinde Junior Pokalen skal jeg flyve flest registrere km af klubbens piloter som har under 150 timer og ikke er fyldt 26. En af de andre svære at få opfyldt er en 300 km opgave, det er noget der ligener 5-7 timers flyvning når man er god, så det er noget jeg satser på at jeg kan få lavet når jeg er på flyveferie med klubben, så ville jeg klart satse på at få lavet en så lang opgave/flyvning som muligt.

Det var lidt trist at pakke sammen, jeg sat mig op i ASK-21 for min første flyvetur den 17 april i år, og allerede 6 måneder og 13 dage efter det skal flyene pakkes sammen og jeg skal til at trippe til at der står den 1. april 2004 på kalenderen.

Statistik for sæson 2003

AntalTid
Total flyvning:15425:35
Total Elev flyvning:14524:05
Total S-pilot flyvning:901:30

Sidste flyvedag i 2003

2003.10.18

Den 18 oktober bestod af 2 flyvninger i ASK21. Jeg mødte op 9:15 og fandt kun bageren tilstede, da den blev 9:30 fik vi følgeskab af Ulrik Friis, Termik prognosen snakkede om 1-2 m/s ved 14 tiden, men det krævede at skydækket blev lidt tyndere, det så ikke godt ud.

Vi fik hjulpet Poul med at få lagt en jernbjælke på plads over den ene af vores "rottefælder", en separat bygning hvor vi opbevarer flyvognene. Den ene dør havde en aftagelig bjælke mellem 2 døre, det gjorde åbningen større, det skulle nu laves med en tværgående bjælke så rummet kunne blive brugt nemmere, og det skulle også opbevare den gamle wirehenter her til vinter.

Omkring klokken 12 kom Bjarne forbi, snakkede om at få sig et PFT, så han kunne starte sæssonen uden at skulle lave PFT. Lidt senere kom Klaus og så trak vi ud der var nu nok til at vi kunne løbe rundt, men der var dog lige overskyet. Jeg meldte mig frivilligt på spillet, jeg havde ikke prøvet at tag det ud alene før, så det måtte jeg lige nå inden sæssonen er ovre, jeg fik kørt et par starter og så tog Ulrik spillet, så fik jeg mig et par starter på 21'eren, det var ganske afslappet, men meget koldt... det var en ganske fin afslutning på flyvningen for min del.

Sidste Termik Flyvning i 2003 og første i ASTIR CS

2003.10.12

Udsigten fra ASTIR cockpitet

Jeg fik endeligt taget mit kamera med ud på en tur. Det kom der en flot billed serie ud af.

   » Termik flyvning med ASTIR'en

   » /fotoAlbum/2003.10.12.ØSF.ASTIR


Omskoling til ASTIR og til Spil kørsel

2003.09.28

Første officielle dagligt tilsyn

Ulrik kom over til mig og nævnte der skulle laves dagligt tilsyn på R2, så gik det lige op for mig at han mente at det jo var noget jeg faktiskt kunne lave nu :D. Det er jo sjovt hvad man nu kan. Så jeg gik pænt rundt om flyet og tjekkede det hele sammen med Ulrik, og jeg skrev under for dagligt tilsyn i journalen for R2. Stort :).

Spilfører

omskoling til Pony - spilfører

Jeg fik endeligt skrevet mig på listen af spilførere til vores Pony, desuden fik jeg æren af at trække en baby op, flere gange. Det er et træ fly som oprindeligt blev bygget i 1944. Det var blev erklæret flyvedygtigt af SLV (5 flyvninger) og dette var så flyets første normale flyvedag. Vores spil har 320 heste og man skulle virkeligt holde hestene tilbage når den startede baby'en, i den anden ende af skalaen ligger vores skolefly som næsten skal have fuld gas hele vejen. Øvelse gør mester hvad angår spillet.

Omskoling til ASTIR

   » Omskoling til ASTIR

logbog

svæveflyver logbog

Det var så de første 3 flyvninger i min nye logbog. Den har plads til alt det som uddannelses logbogen kan, men det er med plads til C normer, som ikke bliver brugt mere, der er også plads til forskellig omskolingstyper og flyslæbstilladelse og deslige. Der var dog et par ting der skulle laves ved min logbog.


overført fra uddannelses logbog

Når man skifter logbog skal man skal havde sin uddannelses underskrifter med over i den nye logbog, det har jeg ordnet ved at lave en lille plastik lomme bag i bogen, hvor papiret kan tages ud i retning mod midten af bogen.


tilført en snor til logbogen snoren set fra toppen snoren set fra bunden

Jeg havde haft stor glæde af at man kunne rive hjørnet af i uddannelses logbogen, det er ikke muligt i den nye bog, så jeg valgt at montere en snor som jeg har svejset med sterin, den vil nu fungere som side holder.

S-prøve bestået !

2003.09.20

Der blev mulighed for at aflægge prøve :D og se da lige hvad der kom ud af det...en S pilot.

Statistik for min flyvning t.o.m. prøven:

Jan - S prøve 2003
Jan - S prøve 2003

Prøven bestod af 2 sæt flyvninger, 4 ialt. Det første sæt er i 2 sæddet ASK21 R2, hvor man får højde måler tildækket og S-kontrollanten (i ØSF er det vores formand) sidder bagi.

Han tager flyet rundt i forskellige stillinger og man skal tag den ud.. man skal også nå at stall flyet, og lave hastighedsflyvning, hvor man accellerer. Han ville også gerne se nogle 90 graders drej. Alt dette var uden højde måler, så man skulle selv sig stop og gå til landing når der ikke var mere højde at lege med. Den sad lige i øjet begge gange. Næste del var i en sæddet ASK23 RK.

Jeg skulle lave stall, hastighed, og flyet perfekte landingsrunder. Desuden skulle landingen være perfekt. Det betyder at flyet skal udflades i den rigtige højde/hastighed og når man stopper flyet skal det holde under 15 m fra landings T et. Det gælder selvfølgeligt alle landingerne også i R2. Det var ikke noget problem :)=

Da vi var færdige fik jeg blomster fra pladsen, og blev gratuleret af alle på pladsen, nu var det tid til kaffe og kage i klubhuset.

Jeg fik et papir udleveret med underskrift på at jeg havde bestået S prøven, og at jeg havde alle de flyvetimer og andre krav der kræves til at få udsted S bevis. Dette papir bliver så sendt ind til DSVU som så udsteder kortet til en. Jeg fik også en ny smart logbog uden teksten uddannelseslogbog.

Sådan bliver man Svæveflyvepilot.

sidste side i uddannelses logbogen, man skal gemme nogle af de blomster man får, det bringer held.

Klar til S-prøve

2003.09.17

Jeg fik endeligt klaret den sidste norm "Termik flyvning med andre fly".
Der var ikke noget termik i nærheden, men normen er jo til for at vise om man kan gå rigtigt ind og ud i formationen, så det blev aftalt at simuleret termik også var iorden. Per T. var instruktør og Robert var pilot på RK som var den simuleret termik med-flyver. Vi tog den to gange og det gik da nogenlunde jævnt rundt i formation, det var ikke det smukkeste der er set men det var nok til at Per ville skrive for normen :).
Det betyder at jeg nu kun mangler at blive indstillet til S-prøve (og bestå den) før jeg kan flyve lige så tosset som jeg vil.

Første opgave flyvning

2003.08.24

Der var lovet godt vejr idag og jeg var fast opsat på at få prøvet opgave flyvning. Det går ud på at man skal gennemflyve en forud defineret rute hurtigst. Indenfor svæveflyvningen findes der officielle punkter rundt omkring som man kan benytte til at definere opgaver med, det er steder som motorvejskryds og by kirker. For at dokumentere den flyvning man laver tager man en logger/GPS med. De kan også benyttes til at vise afstandene og retning til de forskellige punkter.

   » Min første opgave flyvning

B6 - udelanding

2003.08.16

Så fik jeg også lavet min udelanding med skoleflyet, det var egentligt ikke rigtig flyvevejr idag det blæste godt og der var overskyet, men så hen af en 12 tiden begyndte det alligevel at lysne. Jeg fik fløjet lidt termik med R2, men fik ik noget andet fly at flyve sammen med så jeg kan stadigt ikke få skrevet for B5 normen. Hen af eftermiddagen kom Ulrik F. forbi, og han savnede en udelanding, det fik jeg da lige nævnt at jeg også gerne ville lave sådan en. Det passede med at Johannes kom forbi, ham havde vi ik set i over 1½ måned, han var frisk på at hop i bagsæddet. Vi trillede afsted for at se på mulige marker, vi havde fået at vide at der var nogle fine nogle på den anden side af Lystrup skoven, så vi kørte ruten igennem og spottede os en mark, nogenlunde plan og uden afgrøder på.

Ulrik lagde ud, han fik landet et godt styk inde på marken, det viste sig at der var en rimeligt pænt hul i midten, men det gik. Det blev bare lidt ned at bakken og hop igen. Det tog os ca. 50 min at være klar igen til min start.

Jeg fik en fin start på 400 meter, og der var rigeligt at give af da jeg nåede ud til marken i 300, så jeg foretog en pæn overflyvning af banen for at se om jeg kunne spotte det perfekte sted at sætte den. Det blev en mere skrå kurs end den Ulrik havde brugt. Jeg gik ind tæt på et hus, og landede skråt ind mod skoven og satte den ned op af bakke på en let skråning. Marken var desværre pløjet modsat vind retningen, så vi tog os et par knolde og stoppede på nul komma fem, ca. 5-6 m. Men det var en fin landing med de forhold der nu var på denne mark. Johannes bekræftede at det var sådan man udelandede og at det var forgået fint, så der blev skrevet ok for B6 - udelanding.

Nu mangler jeg kun at afslutte B5, termik flyvning med andre fly. Jeg har mine timer og alle normer (minus b5). Derefter er det muligt at indstilles til S-prøve.

Time kravet er opfyldt til S-prøve

2003.08.13

Så har jeg allerede opnået de timer der skal til for at tag S-prøve. Man skal have fløjet minimum 8 timer solo og minimum 15 timer samlet (solo og to-sæddet).

Jeg har nu fløjet 8:25 solo og omkring 20 samlet. De resterende normer som jeg mangler er så "Termik flyvning med andre fly" og "Udelanding". Som begge kræver at man er lidt heldig og organiserer lidt, men det skal nok komme.

Mine opstarts udgifter er summeret

2003.07.24

Min side om udgifterne ved at lære at flyve er nu afsluttet, jeg modtog min først regning som pilot i ØSF idag. Dermed har jeg valgt at afslutte siden, den lister nu mine udgifter til at begynde at flyve i ØSF. Håber den kan bruges til reference for andre som overvejer at begynde.

I går havde jeg en rigtig god tur efter arbejde, jeg skulle sådan set bare ned og hjælpe til men det jeg skulle hjælpe med var overstået, så istedet fik jeg en start med Per, og vi smuttede afsted under en lækker skygade som førte langt under i landet, det var meget praktiskt han var med, jeg har jo ikke fået mit VHF (radio) certifikat endnu, og når man passerere 750m så skal man spørg om lov hos ATC (air traffic control). Det ordnede Per, mens jeg jog os rundt i skygaden. Så fik jeg også en masse tips om flyvning i skygader :), så nu har jeg også styr på det. Vi holdt os til 55min flyvning, da den normale skoleflyvning skulle til at starte. Jeg nåede også at få kørt lidt på spillet, det var faktiskt nemmere end forventet at hive flyene op, nu skal der bare en hel masse starter til før jeg får 100% styr på hvordan gassen skal være til de forskellige fly, i de forskellige vindforhold. Jeg er med idag nået til 17:00 timers flyvning total, og 4:25 solo.

RK er termik venlig

2003.07.19

Jeg er gået helt amok med den flyvning. Jeg fløj 3 ture idag, 20min 10min og 1:25, selv om vejret var svært. Det er nogle skide gode gennemsnit der kommer ud af at flyve ensæddet. Så idag fik jeg næsten fordobblet min solo tid, fra 2:20 til 4:15. Jeg er oppe på cirka 10 starter i RK dvs (4*60+15)/10 = gennemsnit på 25min pr flyvning :)

Første solo termik flyvning

2003.07.13

Det var en skide flot dag, der var lige kommet en koldfront over os, og dette var første dagen, så alt pegede på at det skulle blive perfekt svæveflyvevejr.

Jeg og Jesper var det to eneste på RK, der var dog ik nogen af os der kunne få fat i starten på dagen, også selvom skyerne var lækkre og de andre fik fat, men så blev klokken 16.16, og der fik jeg fat :D.

En time lige ud blev det til, jeg kom langt op under skyerne, og kunne ligge og holde den mellem 1050m og 800m uden nogen større problemer, der var masser af skyer og skygaderne var tydelige. Jeg nåede også at få fløjet sammen med R2, i en pæn bane, det gik glimrende.

Nu hvor det var min første solo termik tur, og kun min anden ialt, ville jeg ik blive for længe oppe, så jeg tog den ned for at holde tiden. Jeg kunne sagtens havde holdt den kørende i meget længere tid, men det kunne jo være at Jesper ville havde den, og jeg skulle jo også lige havde lavet nogen B-normer.

Den stod på sideglidning, det fik jeg 650m til 500m med at gå med :), så nu er B1 B2 B3 og B4 i orden og min SOLO tid er på 2:20.

Dagen sluttede med at Jesper A. tog S-prøve, efter 17 flyvetimer.

SOLO flyvning

2003.07.09

Jeg modtog endeligt min medical i fredags, jeg kunne først komme forbi pladsen her den 9'ene, men det var vente tiden værd, vejret var skide skønt til det der skulle foregå :)

   » SOLO

Jeg gik solo !!!

Min første termik flyvning

2003.06.28

Nu har jeg været igang i 2 mnd og 11 dage, og idag blev endeligt dagen hvor at jeg skulle flyve en god, lang, termik tur. Det blev min 80'ene start, og jeg venter kun på min medical før jeg går solo, så det var på højtide at få fløjet noget termik.
   » Min første termiktur

Udelanding med Janus

2003.06.27

udelanding med Janus

Der har jo været skolingsuge hele den her uge, og igår havde der været rigtige gode chancer for at blive hængende, men da det blev min tur, fik jeg desværre ikke fat og fik kun en tur på 20 min. I dag var jeg så heldig at jeg fik mulighed for at tag med i bagsæddet på Janus'en vores to-sæddet super flyver, den har et glidetal på omkring 50. Jeg har ikke tilladelse til at flyve den krabat, men jeg havde Bjarne med. Jeg fik lov at sidde foran, så kunne jeg betjene GPS'en og holde styr på navigeringen, nu skulle vi jo ud og flyve opgave. Jeg fandt både kort, blyant, og plastik pose frem, hvis man skulle finde på at få det dårligt aka. termik syg. Jeg har jo kun fløjet 35min som max, og det var på min første flytur, så jeg kender ikke til min tendenser til termik syge.

I går havde vejret været rigtig godt, det kan du læse mere om på flyveklubben.dk, så idag var der forhåbning om en nogenlunde dag, man skulle bare få fat og komme lidt ind i landet.

Det blev desværre til 2 mislykkede forsøg, den første tur blev bare en op og ned tur, 5 min, uden at vi rigtig fandt noget.

På nummer 2 tur så vi at R8, et af vores en sæddet konkurrence fly, lå og kurvede termik, vi satsede og fløj ud til ham selv om han lå langt ude på den anden side af kongsted. Det viste sig desværre at blive en kedelig bobbel, som faktiskt ik gave noget. Vi var nu nødt til at udelande, og Bjarne havde allerede udset sig en mark hvis der ikke var noget at blive hængende på, så det blev en nogenlunde stille landing på en græsmark, dog med en pæn opbremsning. Det var så min første udelanding.

Afsluttet A11

2003.06.08

Så har jeg idag afsluttet A11, som var den sidste norm inden man går solo. Jeg mangler nu kun min medical som jeg kommer op til den 19'nde. Så idag var den første dag hvor jeg bare fløj, uden noget mål eller formål hvis man kan sige ;). Jeg fik fløjet i lige baner væk fra pladsen bare for at prøve at komme væk fra den umiddelbare nærhed af pladsen, det var jo spændende nok i sig selv :).

Jeg fik også vist et alternativ til sideglidning som er bedre når man snakker moderne åben klasse fly (har meget lange vinger). Jan S Hansen, Danmarksmester i 93 viste mig dette, vi lagde os i position alt for højt over vores normale landnings finale. Vi var omkring 2-300 m fra hvor vi ville lande og lå i 200m's højde, normal ligger man mellem 70 og 100 m i den afstand. Det gik ud på at give flyet fuld flaps og dyk næsen helt ned i jorden, der var flere faktorer der gjorde dette smartere en sidegliding, dels den længere bane man fløj, men også den højere hastighed med fuld luftbremser, det højere modstanden betydeligt, og hjælper med at smide højden. Vi landede lige på pletten som havde vi lavet en normal indflyving, denne havde bare haft en top hastighed på 170km/t 4 m over jorden 100 før vi sat den ned :). Det var en meget bedre (dermed sikrere) teknik en sideglidning som jeg har tænkt mig at øve på når jeg får opnået mere rutine.

Spind øvelser i Arnborg

2003.06.05

Som en del af uddannelsen skal man havde udført spind øvelser. Dette kan ikke laves på vores normale skolefly ASK21 pga. at den ikke kan bringes i de positioner, den er for godmodig. Normen er A10. Vi var en 3 stk som var klar til at gennemføre denne norm, PH, frede og jeg. Jeg havde forsøgt at stille noget sammen i den forrige weekend, men flyet som vi skulle flyve i var allerede blevet udlejet. Vi ville gerne til Arnborg, pga. der også er DM der ovre for tiden, så der er en h.. masse fly at se på. Det lykkedes at få noget på plads da jeg nævnte det til Niels A.

Det blev så til at vi ville flyve derovre og tilbage, i (sjovt nok) en PA28 som jeg havde fløjet i ugen før, dette var dog en anden. Det blev en rigtig fed tur, det er rimelig lækkert at flyve frem og tilbage til ting. Det tog os 1½ time (modvind) at komme over til Arnborg som ligger et sted i det midtjyske, og vi kom tilbage på en time.

Den flytype vi skulle spind i hed en Puchaz, et polsk fly som er meget solidt og godkendt til luftacrobatik, det er ASK21 også btw. Vi fik en slæbe fly til at trække os op i 1200m, og derefter udførte vi så diverse vilde manøvrer for at komme af med vores højde :) det gik meget godt. Man skal have afsluttet spind i 600m, der havde vi lavet en 3-4 stks, og lidt andre manøvrere, vi kunne jo ligeså godt få et par tricks med på vejen :), hårdnålssving og deslignende. Vi fik os nogen G, gjorde vi. Svæveflyvningen varede 20min. Vi havde håbet på at vejret havde været med os, men da vi nåede til Jylland var der et tykt lag skyer som bare ikke gad forsvinde over vest kysten, vi var dog heldige at finde et par huller som vi kunne snige os op igennem og få lavet nogen krøller i himmelen, og som Niels A ville havde sagt, det var lækkerier.

Udflugt til Randers

2003.05.28

Der var desværre ingen flyvning idag da der var for få folk. Ulrik K. fra klubben inviterede mig med som co-pilot på en flyvning fra Roskilde til Randers i en PA28 (Piper med lave vinger), det var et skolefly som skulle bruges næste dag, jeg skulle ikke noget dagen efter og det tog mig ikke mange sekunder at hoppe med på vognen. Det blev en lækker tur. Vi lettede kl 20:08 fra Roskilde og landede i Randers kl 21:08.

I Randers mødtes vi med Michael, som står for den flyskole der havde flyene, han havde en bil som vi så kunne bruge til at køre tilbage i, den skulle stå i Roskilde. Vi afsluttede aftenen med at tag i Randers by og få noget aftensmad. Sov hos Michael og var hjemme i Roskilde kl 12 næste morgen. Der fik vi så lov til at se 2 Svenske militær helikoptere på klods hold lette fra Roskilde. Alt i alt en rigtig lækker tur, jeg fik lært noget mere om motorflyvning. Senere på dagen mødtes vi så på flyvepladsen og fik også fløjet noget svævefly den dag :).

Status en måned efter første start

2003.05.18

Jeg har jo været flittig, og har været der praktiskt talt alle gange det har været muligt at komme op :) det er en del. Det er så også blevet til en hel del. Jeg er kommet igennem en hel del af normerne allerede, og det betyder at jeg har kontrol under alle faser af flyvningen, og at instruktøren nu er passager, det er jo et godt tegn :).
Jeg har været igennem afbrudt start i lav højde, stall's, unormale flyvestillinger og sideglidning. Afbrudt start vil sige at man ligepludseligt mister kablet under starten i en 70 meter, så skal man tænke hurtigt og have reflekserne i orden.
Unormale flyvestillinger går ud på at instruktøren flyver flyet ind i en skummel position og man så skal tag den ud af den position. Man skal igennem det for at man har oplevet de forskellige påvirkninger man kan blive udsat for under sin flyvning. Der kommer alligevel en smule G kraften når man hiver pinden tilbage efter at være styret mod jorden med 180 i timen.
- 28 starter
- 3:00 timers flyvetid.
- Norm: A9

Min #10 flyvning

2003.04.23

Ulrik havde arrangeret noget skoleflyvning i aftes, han gik solo, tillykke til ham. Det blev gjord på 75 starter og en flyvetid på 10:50, så nu har jeg noget at sammenligne mig med.
R2, vores skolefly - ledsaget af Ingolf og Ulrik

Jeg fik mig 2 ture, med Ingolf, jeg er nået til A-5 som går ud på at lære flyets bevægelser at kende og få bedre koordinering af alle rorene. Under den første flyvning fik jeg kontrollen midt i stigningen på spilstarten og tog flyet hele vejen til landingen og fuldt stop, med intruktør som support selvfølgeligt, jeg hæv luftbremserne og den ganzen molevitten. I #2 start fik jeg lov at styre hele start forløbet, og kørt hele landingen igennem også, selvfølgeligt med lidt skub fra bagsæddet, når han følte det var påkrævet :). Så det var faktiskt rimeligt vildt.

Jeg fløj første gang i torsdags i sidste uge, status på min første uges flyvning:

og det er jo ganske godt, det skyldes så også at jeg faktiskt har været på flyvepladsen hver eneste dag undtagen 1 dag, igår. Hvis jeg kunne fortsætte i det tempo ville jeg kunne lave 520 starter på et år og have en samlet flyvetid på 78 timer.

Påske-ferie resultater

2003.04.21

Så er påske-ferien overstået, jeg brugt min på flyvepladsen og det har været tiden værd :D.

Jeg har nu kendskab til 30-40% af klubbens medlemmer, er blevet instrueret og har prøvet 90% af de funktioner der er på jorden som skal til for at man kan flyve. Bl.a. kørt noget traktor, noget wirehenter, har været med til spil og flyslæb starter, har fået set reparation af wire og udskiftning af sprængstykke. Jeg har været omkring det hele, det jeg stadigt har tilgode er at styre radio'en til spillet, det kommer snart, og at være spilfører, men det sker først når jeg kan gå solo.

Jeg har fået fløjet hver dag, der har været solskin hver dag. Jeg har fået mig en termik tur på 35 min. Min log bog har fået knastet 8 flyvninger på 1 time 20 min og jeg har også fået fløjet i cessna.

Hvad angår mine evner, har jeg fået kontrol over kurveflyvning den generelle flyvning når først man er i luften, jeg har flere gange præsteret at tag den lige efter starte, for så først igen at slippe den på finalen, et par 100m før landing. Jeg har fået krydset af for normerne A1, A2, A3 og A4.

Jeg har også været med da en klub rekord i spilstart blev lagt, og har oplevet et loop.

Så det var jo et intensivt kursus der ville noget. Nu skal jeg derned igen på onsdag, så der går faktiskt en hel dag uden at jeg kommer på flyvepladsen, ev :).

Klub rekord

2003.04.20

Det blæste en hel del idag (15-25 knob med 35 i stødende), det gjorde det desværre også igår, men det afholdt mig ikke fra at møde op og se hvad det blev til.

   » en klub rekord i spilstart og glade folk

Min første flyvedag

2003.04.17

Jeg har bestået teorien :), det fik jeg at vide pr. mail for et par dage siden. Modtager snart noget mere med posten. Jeg har fået samlet hele min første dag på en side for sig selv, der var lidt for meget at skrive til at det skulle være på denne side.

   » Min første flyvedag

Jeg fik desuden fixet et problem de havde haft på deres hjemmesiden pga. de nye P3P guidelines fra w3c, som saboterede deres session håndtering, det blev fixet med et par Compact P3P headers taktiskt placeret.

Eksamen

2003.04.02

Så er der blevet afholdt eksamen. Jeg får først endeligt svar om 14 dage, men det ser umiddelbart godt ud.

Efter vi havde afleveret og var færdige gennemgik vi spørgsmålene samlet. Jeg havde et par ubekendte, men ikke nok til at der skulle komme over de 3 fejl der måtte være (ud af 12 spørgsmål) i hvert fag (6 fag ialt).

Jeg nåede for 14 dage siden at låne den gamle Svæveflyvehåndbog, det viste sig at være en meget god ide. Der er en del som er forklaret meget enklere. Når man så har læst de andre 100% og så får læst/set den gamle igennem så får man et rigtigt godt overblik over alle fagene.

| Love og bestemmelse | Meteorolgi | Aerodynamik |
| Flyvelære | Instrument og materialelære | Menneskelige begrænsninger

Der var et par uldne spørgsmål imellem, men det blev noteret som uldne af Niels, og det bliver sendt ind og bliver måske underkendt.

Så alt ialt en god aften/eksamen, nu står den så på at jeg skal lære at flyve skidtet, det begynder jeg på søndag.

Stander hejsning

2003.03.29

I lørdags var jeg nede i klubben for at hjælpe til med standerhejsning/klargøring og deltag i vores sidste meteorologi session.

Der mødte jeg Johnny, som jeg ikke har set siden jeg gik til modelbygning i ungdomsskolen. Det blev til en god lang dag, og der blev samlet en masse fly.

Jeg fik desuden udleveret et medlemsnr/startnr #1241. Jeg fik kontakt til dem der står for hjemmesiden og fik aftalt at jeg kunne hjælpe til på det område.

Prøveeksamen aflyst

2003.03.27

Der skulle have været en prøve eksamen igår, den blev dog aflyst da unionen ikke havde fået lavet nogen, årsag ukendt. Jeg har fået læst mig igennem det hele og har også læst i den gamle udgave af svæveflyve håndbogen.

Den gamle bog har et meget nemmere sprog, og fik forklaret et par ting omkring meteorologien på en meget bedre måde.

Så nu er det snart tid til la grande final, det sker den 2.april. Der er lige en omgang meteorologi tilbage, som bliver afholdt på lørdag.
På lørdag er der desuden stander hejsning i klubben, så flyvesæssonen vil officielt være åben !

Generalforsamling 2003

2003.03.09

Kl 13.00 i kongsted forsamlingshus, der var en hel del mennesker. Jeg bliver først indmeldt pr. 1 april, så jeg havde ikke stemmeret, men det var ik så meget det jeg var kommet for, det var for at høre hvad der skete omkring og lære en masse folk at kende.

Det hele varede til kl 18.00 det skyldes at der var en stor debat omkring indkøb af nye fly, ls4-ensædet standard klasse fly, vi har kun et af dem i klubben og det er et favorit fly for S piloter (dem der har fået s-certifikat). Folk var enige om at der var en mangel på flyet, men det var ik enige om hvornår man havde råd til at købe den, og det var den sikre løsning der blev valgt, at vente til næste år, eller til at der var økonomi til det, og ta en ekstra generalforsamling for at beslut det. Det kræver kun 5 timers S pilot flyvning til at kunne få indskoling på ls4'eren.

Der er kommet 8 S piloter til sidste år, det er ret mange, og ½ delen af sidste år havde ls4'eren været på værksted, derfor var en speciel stor mangel på fly. Vi er 7 på det nuværende teori hold, så det er teoretisk en hel del piloter om ik så mange fly. Jeg er meget spændt på at se med hvordan det går med at kunne komme til at flyve når man kommer forbi skoleflyvningen, det lyder nemlig som om der ik er nok fly generelt, de blev så også nævnt at der var et fly som bare havde fået lov at stå i hangar'en pga der ik var nogen der ønskede at flyve i det. Det blev senere forslået at det skulle være gratis (-startafgift) at flyve netop dette fly, bare for at få den ud og flyve noget mere.

Og idag er jeg nået så langt i min teori læsning at jeg faktiskt kun mangler at komme igennem 1½ meteorolgi læsning, og så er det læst altsammen, så skal jeg bare lige kunne det ordentligt :), men det tror jeg ik bliver det store problem. Jeg har gjord en del udaf at repetere det jeg har læst til alle og enhver, så jeg dermed selv fik lagt forklaringerne på plads. Det føles lidt som et selvstudie, med alle de aflysninger, jeg er mest usikker på eksamen spørgsmålene. Har fundet ud af at de fleste ser de nye teori bøger som for dybte gående og de gør det svært at forstå de vigtige ting, pga det bliver blandet sammen med alle mulige unødig viden. I den sammenhæng anskaffer jeg mig snarest den originale svæveflyverhåndbog, den er sidst revidere i 91 og findes på restlager. Det er en bog man bør ha. Forventet pris 500kr, man kan få en fra 86 til 150kr på dba.dk, men jeg vil hellere have den seneste.

Aerodynamik - Aflyst

2003.03.08

Blev ringet op af Niels, som fortalte at undervisningen idag, som skulle have varet fra 9 til 17, blev aflyst. Så sent som igår blev jeg ringet op af Ulrik, en med-elev, og fik bekræftet at der var aerodynamik idag.

Det bringer mødeprocenten for lærere ned på 30%. Hvis man tæller første dag med, så mangler vi nu, 3 lektioner flyvelære, 4 lektioner aerodynamik og 1 lektion menneskelige begrænsninger og jeg har haft 2 lektioner Love og bestemmelser, og 1 menneskelige begrænsninger.

Udaf 11 planlagte lektioner, er der blevet afholdt 3. Så den uge der skulle have været den travleste er blevet reduceret til 1 lektion love og bestemmelser, btw. det var den sidste lektion i faget og der blev afholdt en prøve eksamen, som jeg bestod.

Klub Medlemskab

2003.03.07

Modtog endeligt et brev fra kasseren, der var en del materiale om klubben og en indmeldelses blanket. Der er oprettet et special tilbud, til nye medlemmer, som har mulighed for at få 6 mnd gratis flyving (eller til man bliver solo pilot) og klub medlemskab til en pris af 4000,- kr. Det betyder at man ved 43'e start flyver gratis. Jeg nåede at betale den her idag, så jeg har mulighed for at komme med til general forsamling i kongsted forsamlinghus, på søndag kl 13.00.

Flyvelære - Aflyst

2003.03.06

Idag kom der ik nogen lærer i flyvelære, mens der mødte 6 elever op. Der blev ringet til ham og konstateret at han ikke ville møde op, der blev desuden ringet til Niels, men han var ik til at få fat på. Vi fortsat aftenen med at snakke lidt generel om aerodynamic. Før vi smuttede hjem, fik jeg en rundvisning af John.

Studie plan

2003.02.24

Har lige lavet mig en studie plan så jeg lave lidt prioritering på min læsning.

Her er de fag som der er og de datoer som der er blevet holdt undervisning i. Hver dato repræsenterer 1½ times forlæsning af instruktør.

AERO                                                       08 08 08 08 
LOB     07 14                            25 04                            18
MYB           21 28                      25 04                            18
MIL     07    21 28       11                                           11
FVL                          22 22 22 22       06 06 06 06 
MET        14       03 03 11                                           11
                                        |- her begynder jeg
		

S-certifikat

2003.02.20

Øst-sjællands Svæveflyveklub, I søndags fandt jeg ud af at kurset allerede var begyndt den 7 januar. Jeg kontaktede den uddannelses ansvarlige Niels Albertsen pr. mail og fik at vide at jeg godt ville kunne hoppe på, hvis jeg knoklede, og at meteorologi kurset snart var overstået, så det skulle jeg nok læse på.

Jeg var desuden velkommen til at møde op Torsdag kl 19.00 til ekstraordinært undervisning, om flyvelære.

Det gjorde jeg så, men det kom ik nogen. bwa.. Når jeg kommer hjem får jeg luret mig frem til Niels Albertsen's telefon nr.

Det viser sig at jeg faktiskt kender manden fra min tid i model flyvning :). Kewl. Vi får snakket lidt, og det viser sig at der efter hans oplysninger skulle have været, grunden til at de ik lå som teori planen viste, var at Læreren ikke kunne den weekend, og havde fået flyttet det til søndag og torsdag aften.

Jeg fik mig en liste over de teori bøger jeg havde brug for:
    - aerodynamik
    - flyvelære
    - meteorologi 1 og 2
    - love og bestemmelser
    - kompendiet (venligst udlånt af Niels)
De skal så købes hos Kongelig Dansk Aeroklub i Roskilde. Det sørger jeg for imorgen, fredag.

I forbindelse med min læsning på meteorologi fandt jeg DMI - sky leksikon, og igår faldt jeg over denne side: Havari rapporter.
Så kan man da se hvor galt ting kan gå hen og gå, har også smidt en masse links på, bl.a. nogen billed steder.

- Svæveflyvning fra Øst-Sjællands flyveklub ved Faxe
Her står listet nogle af mine mange oplevelser som svæveflyvepilot

Jeg gik solo den 09.07.2003, tryk hvis du vil se resten af billederne
Mit solo album

» Organisationer
» Vejret
» Andet
xhtml - css - wai