../ > Svæveflyvning > Første opgave flyvning samt udelanding

Første opgave flyvning samt udelanding

2004.04.24

Der så ikke voldsomt godt ud men der havde ikke rigtigt været vejr til noget i mange dage, så der var mødt en del folk op til noget flyvning.

Ulrik fik K2 (Astir'en) som nr 1 og jeg var nr 2, efter flyklargøring havde vi konkurrence briefing.

Der blev udskrevet opgaver til 150km og til 74km, man skal min havde 70km for at kunne registrere flyvningen i Termikligaen.

Både jeg og RK som skulle flyve af Ole (taxa) valgte den korte på 74km, den var som vist på billedet nedenfor.

barograf

Ulrik fik desværre ikke fat de par gange han forsøgt sig. Det endt med at jeg stod linet op lige ved siden af RK så vi skulle starte på samme sæt wirere, det var lidt perfekt nu hvor vi havde tænkt os at skulle samme vej. Efter start fik jeg fat i en rigtig god bobel over godset. RK startede kort efter og fuldt efter cirka 100m under mig.

Da jeg nærmede mig Haslev søerne ville jeg sørge for at jeg ikke kom ind over det våde område da jeg ikke regnede med termik i det område. Det passede med at jeg kunne forsætte nordpå langs landevejen i en skygade. Jeg tog den op på 170km for at blive på de 750m, skybasen lå i kun 800m så der var ikke nogen grund til at snakke med Roskile Approach, man skal melde ind og melde ud hver gang man kommer ind og forlader de 750+ område.

barograf

Som barografen viser begyndt det at blive lidt knebent på den anden side af Haslev. Jeg havde troet at der ville være kommet noget termik på norsiden af Haslev, der ligger nemlig en skov der som jeg havde troet ville løsrive noget termik til mig, men ak. Jeg kom et godt stk på den anden side af Haslev før jeg fik fat i en ret svag bobel som jeg kunne kravle op på. Da vinden var nordlig drev jeg desværre væk fra Sneslev mens jeg kravlede op ad, det var der desværre ikke noget at gøre ved :(.

Da jeg nu havde fundet termik og havde taget et par omgange kom RK ind et godt styk over mig, han var gået direkte over byen, i mindste synk hastigheden.

GPS Track

RK kom i top hurtigere da han var kommet ind højere, og han lavede en rigtig gode satsning med at tag den direkte til Sneslev hvor han havnede i 350m men med en perfekt termik sky over sig, han kravlede op igen. På denne måde udnyttede han til fulde den nordlig vindretning, da han nu havde rundet Sneslev og det at drive med vinden blot betød at der blev kortere til tappernøje.

I mellemtiden havde jeg så kæmpede mig til tops og havde fundet en mellem boble til at tag mig hele vejen til Sneslev. Skyen ude ved Sneslev var ved at uddø. Det betød at jeg markerede boblen til RK der nu kom tilbage.

Da jeg endeligt ramt Sneslev kunne jeg ikke få øje på RK længere. Næste mål var Tappernøje. Jeg fangede lidt skygader og lidt blandet på vejen derned. Over bonbonland mødte jeg 3 fly som var på vej nordpå, jeg kunne godt se at vejret var ved at trække sig sammen syd på. Det var også helt lukket over Kongsted.

Så hvad gør man så, jo man fortsætter mod Tappernøje selv om skyerne ikke er gode, og troede man kunne komme tilbage af samme rute man kom der ned på, men det gik ik. Som i kan se på barografen da jeg havde lyst til at vende om kunne jeg ikke finde det der havde båret mig dernede. Jeg regnede ikke med at det ville klare op og valgt så en fin mark i forlængelse af afkørslen ved Tappernøje, man skal jo tjekke plovfugernes retning til vinden og hvad der er smidt på marken og selvfølgeligt om der stikker højspændingsledninger eller hegn igennem marken. Jeg havde besluttet mig i 400m og tog et godt sving over området for at tjekke at der ikke var uventede forhindringer.

Det blev til at perfekt udelanding. Marken var mere jævn og flad en vores Kongsted bane, og jeg landede i passende afstand til en mindre jordvej som vi kunne køre bilen ind på så vi ikke skulle køre bilen ind på marken.

Jeg havde selvfølgeligt ikke min mobil med, så efter jeg lige havde sundet mig over mine bedrifter gik jeg over på den anden side af gaden og hilste på en familie som var igang med at arbejde på taget til en lille udbygning. Jeg fik taget kontakt til klubben og fik kontakt oplysningerne til mark ejerne. Det var ganske hyggelige mennesker, så hyggelige at jeg helt glemte at jeg skulle fjerne tapen fra vingerne og ligende før der kom et hente hold.

Ulrik F. samt Carsten og Rene kom ræsende til undsætning og hjalp mig med at få flyet hjem. Vi fik kontaktet mark ejerne som kom forbi mens vi skilte flyet ad, han var positivt indstilliet og kunne godt se at min 30cm hjulspor på 10m ikke havde beskadiget noget :)

En halv time efter jeg var landet begyndte solen så at skinne igen, det viser bare hvor meget jeg havde styr på vejret idag :), nu kan jeg se at jeg bare skulle havde taget nordpå som de andre 3 fly og ventet til at vejret var egnet til at flyve syd på igen.

RK nåede Tappernøje og havde lige nøjatigt nok højde til at glide hjem til Kongsted.

Så det var jo noget vigtigt jeg lærte den dag :). Og ja.. jeg har lidt ondt i røven over at RK kom hjem og at jeg ikke gjorde, men så har man jo noget at arbejde med til næste gang :). Jeg er dog rigtig glad for min udelanding, da det var en ovenud positiv oplevelse. Jeg fik logget 41 km før jeg landede ude og en flyvetid på 1:20.

I klubben fik jeg så tømt min log og analyserede turen, det er jo ganske spændende at kunne studere lige hvad man har foretaget sig. Det er en vigtig proces for at lære af sine fejl. Til mit forsvar skal det nævnes at det er lidt hårdt at flyve stræktur med kun 750m til loftet, så kommer man nemlig ikke særligt langt før man føler man skal havde fat i noget igen hvis man vil holde sig over de 600-650m.

Min første større opgave flyvning samt udelanding
Bemærk at jeg for nøjagtigt 6 måneder siden fløj min første loggede flyvning


xhtml - css - wai