Der var lovet godt vejr idag og jeg var fast opsat på at få prøvet opgave flyvning. Det går ud på at man skal gennemflyve en forud defineret rute hurtigst. Indenfor svæveflyvningen findes der officielle punkter rundt omkring som man kan benytte til at definere opgaver med, det er steder som motorvejskryds og by kirker. For at dokumentere den flyvning man laver tager man en logger/GPS med. De kan også benyttes til at vise afstandene og retning til de forskellige punkter.
Så det svære var at det var første gang det skulle gøres. Vi var 3 på flyet men der burde jo komme et kanon vejr så det skulle nok gå. Jeg kom desværre først igang ret sent på dagen omkring 14.10 zulu, det betyder UTC tid i dk er det så +2t for lokal tid.
Der var ikke flere batterier på GPS'en men jeg havde heldigvis fundet et stik i RK som leverede strøm, den var lavet kort da der tidligere har været et beslag på instrument brættet til GPS. Det betød at jeg skulle havde den liggende ved mit højre lår i bunden af flyet med displayet nedad.
Jeg fik en pæn start med en cirka 400 m og havde fået øje på en mulig skygade samling et styk tilbage, jeg gættede rigtigt og fik fat i en skide gode boble med mellem 2 og 4 m/s hele vejen rundt. Det passede med at jeg passerede klubhuset da jeg snurrede i termikken og det passede jo med at jeg så havde startet opgaven. Så jeg koncentrerede mig ellers bare om at få centreret optimalt. Jeg overvejede at sæt kursen på GPS'en men valgt at få max højde så måtte jeg lege med den nåede jeg havde fået højden på.
Det var et rigtig godt stig jeg fik lavet, jeg kom lynhurtigt op i 1100m og så tog jeg den over til fakse kirke. Jeg sørgede for at passerede lige over og der fandt jeg et lækkert stig på 2 m/s i 1000m. Der var et styk til skybasen, da jeg ramte de 1450 så lå jeg også derop, det var så det højeste jeg har været i ensæddet, og det er også en højde vinding på 1000m, det er en del af noget der hedder Sølv C, så det bliver også lige registeret :).
Med 1400m på højdemåleren tog jeg bare derudaf med 150km/t der var jo noget at give af. Der så rimeligt blåt ud hele turen ud til næste mærke. Jeg tog fat i GPS'en, styrede med venstre men det var ligeud så det var lige til at klare med den forkert, så fandt jeg udaf at den ikke havde noget signal :[! øf bøf, jeg fik vendt antennen lodret og så kom der fluks et par satellitter ind, der var rimeligt plat, nu havde jeg ellers rigtigt god mulighed for at komme igennem de 19.5 km lyn hurtigt med den højde, men nu havde den jo så ikke logget noget som helst før der. Så ifølge logningen begyndt min flyvetur et sted mellem fakse og ulse i 1200m :P.
Passerede Ulse og Rønnede motorvejX lige i midten, fulgt min position på GPS. Jeg valgte at se om jeg kunne tag en omgang mere, da jeg stadigt havde 800 da jeg passerede Kongsted. Der begyndte det desværre at se skidt ud med termikken, jeg fik kravlet op til en 1000m over fakse, men kunne ik få den højere, så sprøjtede jeg ellers afsted i - 3 m/s mod Ulse, fandt en lille smule man kunne snure på midt i det blå, men jeg kunne kun få en 150 m på, så jeg lå i 900 og fortsat så.
Nu kom formålet så med GPS'en, himlen så helt tom ud nu, der var meget lille sandsynlighed for at jeg kunne fange termik så det skulle helst passe med den højde jeg nu havde, jeg holdt øje med afstanden til ulse mens jeg havde øje på højde måleren, på 100m i højde kom jeg 1800m frem, det skyldes så de 2 m/s der var derude. Så da jeg kun havde 1½ km tilbage og 650m så kunne jeg desværre ikke træk den længere hvis jeg også havde tænkt mig at lande på pladsen, jeg var nødt til at afbryde, så lagde jeg den i medvind og fløj med kongsted for at se om jeg kunne komme til at fange en sidste bobbel eller om medvinden var nok til at jeg kunne ramme rønnede krydset, men det gik heller ikke, det var også kun en 1½ km fra uden at jeg kunne komme nærmere med den højde jeg havde.
Jeg kom fint ind til banen i en sikker 300-250m så det var meget rart, det beviste at jeg havde målt helt rigtigt hvad angik min glideafstand og hvor langt jeg kunne gå. Det er jo en vigtig del af det, hvis man ihvertfald er i glide afstand til pladsen, at man kan se hvornår man kan komme tilbage og hvornår man ikke kan og skal se efter et godt sted at udelande.
Da jeg landede fik jeg ramt så fint at jeg sat flyet en 4-5 m før landings T'et og kørte lige midt over for så at stoppe en 5-10m bagved, det viste sig dog at den havde hoppet med omkring hjulet :), så det var vel mærkelanding, lige på T'et. Det kostede en omgang, men det var helt iorden. Så var der også lidt tid til at få noget undervisning i at få tømt GPS'en med dagensflyvning. Den var desværre præget af at den var blevet slukket et par gange og at den var løbet tør for batterier, og at den ik havde haft signal, så min #2 gennem flyvning var den nærmeste der kom på en opgave, og det var den hvor jeg ikke kunne nå ud til alle mærkerne.
Det var start #130 og total flyvetid solo 9:50 selve turen blev på 1t05min. Jeg fik da lært hvordan det skulle foregå, og jeg fik en skide god tur ud af det :)