Jeg har efterhånden mange gange ligget søvnløs halve eller hele nætter på grund af projektet dsvu.dk, istedet for bare at ligge og gruble vil jeg nu forsøg at skrive min version af historien ned, så kan det senere hen benyttes som en form for dokumentation af projektet. Måske også afhjælpe min søvnløshed...
Den 23-24 oktober 2004 blev der afholdt et
IT party i Arnborg hvor de som ønskede at bidrage til unionens nye hjemmeside kunne deltage. Vi var 8 personer som mødte op. Der var lavet et oplæg til hjemmesiden som efter min mening ikke var særligt seriøst, det drejede sig primært om små features som f.eks. billedgallerier og nyheder. Vi havde også et indlæg fra Arne som er hovedmanden bag
Termik-ligaen som fortalte om de kommende tiltag til den næste generation af softwaren. Han bidrog også aktivt til debatten den første aften. Allerede der tog vi fat i hvordan det skulle implimenteres, vi havde allerede ytret vores kompetencer og hvad vi forventede at kunne bidrage med til projektet. Så der blev nedsat små hold inden for de områder vi havde kompetencer i.
Jeg var en af 3 som havde udviklingskompetencer, vi snakkede om platforme og fremtidige behov. Vores/mit store mål var at lave en løsning som kunne arbejde sammen med den næste generation af termik-ligaen så der kunne benyttes en fælles bruger database og statistik fra termik-ligaen kunne integreres direkte ind i dsvu hjemmesiden til glæde for brugerne.
BackendDet var desuden vigtigt at vi ikke genopfandt hjulet, der findes utallige gode opensource projeker som giver en masse grundfunktionalitet og hvor de er rig mulighed for at arbejde videre med koden og få den til at møde ens behov. I gruppen blev vi hurtigt enige om at forum softwaren
phpbb kunne bruges som grundsystem, at lave det som et forum opfyldte flere af de ønsker fra ønskeseddelen PR udvalget havde udarbejdet. Markedspladsen f.eks. kunne implimenteres som et forum låst til kun en post og det samme med unionsmeddelser, det hele serveret i en lækker gennemtestet pakke og med en masse funktionalitet som er basal i et forum. Sikkerhed kunne implimenteres uden at skulle kode noget specielt og det virkede som den perfekte løsning.
DatabaseØnsket om at integrere med termik-ligaen på sigt betød at vi lagde os fast på en mssql database, så slap jeg også for at skulle slås med sql hvis der opstod behov for anvanceret sql, en af mine kerne kompetencer er mssql. Da vi på sigte ville integrere med termik-ligaen som skulle være i .net og at der forhåbentligt skulle laves solide statistiske udtræk var mssql det vi rekommenderede. Phpbb kan køres fra mssql, det er ikke alle moduler som er kodet til det men det kunne man kode sig ud af med en forholdsvis mindre indsats, mysql og mssql har visse forskelle men de er til at omkode, største problem er paging af recordsets hvor mysql har en virkelig nem fremgangsmåde og mssql har et ret besværlig model.
LayoutI mellemtiden havde et par af de andre arbejdet lidt med layout af siden, de havde fået lavet et klassisk 1998 design som ikke rigtigt førte siden videre i forhold til dens daværende 1996 design. Vi diskutterede dette layout og der viste sig noget meget chokerende. En af deltagerne holdte fast i at enhver hjemmeside skulle være designet så den kunne udskrives, fordi det var nemlig det folk gjorde mest. Når man lige havde en god side og den var lidt lang så udskrev man den da det var meget bedre at læse det på et stykke papir, og så kunne man jo gemme det. Jeg prøvede at forklare CSS media types og at der fandte en mulighed der for at lave en print og en screen layout af siderne. Det blev dog mødte med skæpsis i det at vedkommendes påstand lød at folk jo netop ønskede at få topbannere og alle navigationslinks med ud på udskrifterne, de ville have det samme som på skærmen. Debatten var så useriøs at jeg næsten blev mundlam i min argumentation. Heldigvis havde resten af deltagerne ikke samme opfattelse af hjemmeside printning og hjalp til.
Vi blev enige om at det ville hjælpe hvis vi fandt på et koncept til siden så vi kunne kunne implimentere udfra dette koncept. Vi fik brainstormet og det var sådan set produktivt men der kom ingen ekseptionelle ideer på tavlen.
Wiki notesFor at vi kunne få opsamlet alt det vi snakkede om sat jeg en hurtig
wiki løsning op på
flyveklubben.dk, min klubs server, samtidigt installerede en af den andre udviklere en phpbb på hans klubs server så vi kunne lege lidt rundt med den og lave lidt basal test af de funktionaliter vi diskutterede. Jeg fik forklarede hvad wikien gjorde og hvordan den fungerede, kort vendte jeg også det tanker der lå bag valget af wikien til vores klubs medlemssektion. Vi var 4 fra min klub til mødet, så helt fremmed var wiki ikke. Vi byggede en basal navigation op i wikien og hver enkelt side fik så listet nogen krav, ønsker og notater. Overordnet lagde vi nogen kontakt info ind og begyndt at skrive kravene som vi havde lagt os fast på ind i denne wiki så vi havde det på skrift. Jeg har efterfølgende mange gang haft glæde af at kunne benytte denne som opslagsværk til hvad som foregik til mødet.
Content ManagementEn væsentligt udfordring i vores valg af phpbb som grundsystem var at der ikke umiddelbart var en mulighed for klassisk CMS med hensyn til administration af sider og filer. Det var et kraftigt ønske fra webmasteren af denne del af processen skulle gøres så smidig og let som muligt så det kunne vedligeholdes af de fleste over en almindelig browser. Jeg fandt frem en mod som havde et API til at hive forskellige former for posts ud af phpbb, den satte jeg et flag ved i wikien til senere undersøgelse... mere om det senere.
Under mødet havde en af de andre udviklere gjordt mig opmærksom på at han tidligere havde lavet noget konkurrence hjemmeside for PR udvalget og at han ikke synes det var gået særligt godt, det er den milde version. Jeg synes selv at jeg på daværende havde en god kontakt til både Claus E. og Carsten som begge sad i PR udvalget og havde tiltro til at de områder som vi kom i problemer med nok kunne diskutteres på plads i en fredelig atmosfære.
Vores nye miljø skulle understøtte både asp og php da vi på sigt ønskede at have alle dsvu projekter samlet under en host og at det ikke skulle være hindret af udviklingssprog. Desuden havde vi enedes om at mssql skulle være databasen vi skulle arbejde videre på. Kim og flere påtog sig opgaven at finde en host til vores omfattende krav. I forbindelse med vores diskussioner om de mulighed vi ønskede blev vi enige om at subdomains af dsvu.dk skulle udnyttes i den fremtidige løsning, for at vi kunne få glæde af det med det samme og at vi kunne få mulighed for at lave et elegant udviklingsmiljø valgt vi at dns driften af dsvu.dk skulle flyttes væk fra netsite, den daværende host og over til gratisdns hvor vi havde mange flere muligheder for selv at styre domainet. Umiddelbart kunne vi jo være færdige med første generation af projektet ganske hurtigt med den kamp gejst der var lagt frem til. Vi var jo allerede igang med at finde den nye host så en samling af alle sites kunne jo ikke vare så lang tid.
Vi enedes om at man hver især skulle arbejde videre med deres pågældende område, og at vi kunne komme rigtig igang når vi havde den nye host. Jeg tilbød at sætte et udvikingsmiljø op med det samme så vi 3 udviklere kunne arbejde videre med at gøre ideerne til virkelighed mens de stadigt var friske i hukommelsen og vigtigere endnu at vi havde lysten !
Mødet varede fra fredag aften til lørdag middag og jeg tog fra mødet med højt humør og en masse gode ideer.
[Fortsættelse følger, næste gang jeg ligger søvnløs...]
Publiceret kl. 03:03, der er kommentarer
0 Kommentarer:
Send en kommentar
Tilbage til blog forsiden »