Så kom der lidt godt vejr selv i midten af oktober måned, jeg skrev mig på ASTIR'en og var spændt på om jeg kunne blive hængende, det så ud til at blive en kanon dag, så der var en rigtig lang kø for at blive trukket, jeg fik en start hvor jeg ikke fik fat, men nåede dog lige friske op på de ting jeg havde fået at vide ved omskolingen, tjek halehjulet ikke var med og husk at få hjulet ind og ud.
Jeg smuttede pænt om i køen igen, da min tur kom lå der fly og markede en bobbel for mig, jeg fik pænt fat og tog den op i en 6-700 m, jeg havde ikke plan om at skulle kalde roskilde så jeg holdt mig under de 750m, over det er kontrolleret luftrum hvor man skal havde tilladelse til at gå op, da jeg ikke har taget VHF bevis endnu kan jeg ikke kommunikere over radioen og kan dermed ikke få tilladelse.
Der var en pæn side vind og det betød at jeg faktiskt havde drevet en del sydpå mens jeg havde kravlet deropad, på et tidspunkt lå jeg så jeg ihvertfald ikke kunne komme tilbage uden at få en bobbel mere, lå i en 550 et godt styk syd for pladsen, og der var kommet et kæmpe blåt hul skyerne, det tydede på at der ikke var termik i det område, så det kunne jeg ikke bruge til noget, jeg begyndte at holde øje med marker, mens jeg bevægede mig langs de skygader der var som førte mod Næstved, det var ikke lige den retning jeg skulle for at komme tilbage men det så ud til at jeg kunne få mere højde på der henad.
Jeg synes ikke om det variometer der sidder i ASTIR'en, det er en alt for lille viser og den bevæger sig for langsomt, og forkert, så den var ikke særligt effektiv til at hjælpe en med at fange boblerne. Jeg fik fat i 2 bobler som begge var pænt kraftige, jeg nåede også at kurve sammen med bjergfalken som vi har i klubben, det var Laurits der fløj den, han havde slukket motoren og synes han ville låne lidt bobbel plads, så jeg fik mulighed for at se at ASTIR kunne stige hurtigere end bjergfalken. Den fløj nået langsommere end mig tror jeg så det var svært at holde en pæn cirkel og forblive centreret på bobblen, men det gik.
På vejen hjem fik jeg lavet lidt hastigheds flyvning hvor jeg lagde den i 150km/t og smuttede langs skygaden, det var klart bedre end med RK (ASK23), ASTIR'en var meget mere livlig og havde en nået bedre polar ved høje hastigheder, det betyder at den har et bedre glidetal ved høj hastiged.
Jeg nåede også at tag billeder for første gang i min flyvning, der blev også tid til en lille 3 min's film hvor man får den helt rigtige stemning med. Det er noget jeg har ventet med at gøre til at jeg fik mit S, der var ikke rigtig mulighed for at lægge kameraet fra sig i flyet, men da man sidder så skråt i sæddet kunne det lige killes ned mellem benene uden at genere. Det er godt man har et handy kamera.
Der blev også tid til et par 5 min. ture i RK, det er helt vildt så letfløjet den er i forhold til ASTIR'en. RK er også noget sløvere/godmodig i det, det er dog til ASTIR'ens fordel. De eneste rigtig skidt ved ASTIR'en er dog dens Variometer, jeg er heldigvis kommet på vintervedligholdelses holdet, så jeg kan komme til at lave nogle ændringer på den del og lave det lidt lækkrere at bruge.