Nu har jeg været igang i 2 mnd og 11 dage, og idag blev endeligt dagen hvor at jeg skulle flyve en god, lang, termik tur. Det blev min 80'ene start, og jeg venter kun på min medical før jeg går solo, så det var på højtide at få fløjet noget termik.
Frede havde snuppet et par starter og det blev min tur omkring en 12.30 tiden. Vejret så ret godt ud og det var Henning A. der skulle sidde bagi.
Jeg har selv sørget for at gør alle opmærksomme på at jeg ik havde fløjet termik, jeg er god til at pive når det skal være :). Så de fleste var opmærksomme på at jeg ik havde fået en rigtig termik flyvning endnu, og at jeg var rigtig tæt på at at gå solo, og jeg skulle da havde bare en en smule termik, før jeg gik solo, ik.
Der var rigtig mange lækkre skyer at se på, og Henning var rimelig sikker på at idag skulle være min dag :)=, men for ikke at risikere noget, så tog vi op i flyslæb istedet for spilstart. Så kunne vi blive sat af i vores ønsket højde, på vores ønsket sted. Henning fløj den fra jorden og jeg fik lov at tag den resten at turen, så nu har jeg også fået prøvet at styre under flyslæb. Har kun prøvet flyslæb 2 gange, sidste gang var på Arnborg. Det er en del dyrere men man får jo nogen øgede ods for at fange termikken.
Vi blev sat af i noget der skulle havde været en bobbel, men den viste sig at være lidt diffus, vi mistede dog kun 100m før vi fik fat i en rigtig god en. Da vi ik fik rigtig fat i den første fik Henning lov at prøve at få os centreret på en en steady bobble, det skulle lad sig gøre. Vi fik øje på en måge som lå og tøffede rundt, vi gik i formation med den og puf så havde vi vores bobbel, en 1 m/s bobbel, til tide 1½. Det var lige det der skulle til :D, så fik jeg pinden igen, og så gik vi derudaf.
Som dokumentation på turen har jeg vores barograf papir fra turen, det er et instrument som er i flyet og som kører hele dagen. Den måler lufttrykket og dermed højden på flyet over tid, den er som standard sat til at køre en omgang på 10 timer. Det er noget specielt barograf papir man bruger til det.
Udover den har jeg forsøgt at tegne turen ind på et kort udsnit, jeg er ik helt sikker på om jeg har fået ramt vores rute, men det er rimeligt tæt på. I skal jo huske at det bedste landkort det ser man fra et fly i 1 km's højde :)
Lidt forklaring til barograf oversigt, på de lodrette streger ser man højden i meter, i skal husk at tag højde for nulpunktet når i aflæser max højden. I den vandrette akse er der en lille firkant for 10 min, det vil sige en tyk streg for hver time. Total flyvetid blev noteret til 1 time 25 min, udfra barografen lugter det lidt af 1:30, men pyt med det :).
Jeg har jo ik haft en så lang tur før, så jeg fandt jo ud af mange nye ting. Jeg blev rimelig lam i røvballerne fordi jeg havde siddet forkert og man bliver alligevel rimelig kold om benene når man ligger og futter rundt i 1 km's højde i lang tid. De småting var jo ingenting i forhold til den oplevelse det var at selv skrue sig op til lige under skyerne :D ... Det var så totalt über fedt, det kan ik forklares, men skal opleves. Se at prøv det !!!
Nu har jeg endeligt fået oplevet hvad det er jeg skal til at lave en masse af de næste mange år :D