Det bl�ste en hel del idag (15-25 knob med 35 i st�dende), det gjorde det desv�rre ogs� ig�r, men det afholdt mig ikke fra at m�de op og se hvad det blev til.
Jeg lagde dagen ud med at f� en rundtur med det sl�befly som Niels havde skaffet til p�sken, en Cessna 150 som var ombygget til at kunne klare faldsk�rms udspringere og flysl�b, vi fik set til fakse ladeplads, og fik tjekket hvordan vinden var ved havnen. Landings finalen blev rimelig turbulent, men det var jo det der var lagt op til.
Det blev min tur til at flyve min #4 flyvning, starten var meget turbulent, det skyldes den st�rke vind som blev forstyret af at jordoverfladen ik er flad. Da vi var n�et op over de 250-300 m stoppede det og luften var rolig. Jeg f�ler selv jeg har opn�et en rimelig god kontrol over flyet i luften, hvad ang�r ligeud flyvning og fartkontrol, og jeg har forst�et hvad der skal til for at lave et godt dreje, men det ligger ikke naturligt til mig endnu og det kr�ver meget koncentration, men det skal jo nok komme :) .
Med den st�rke vind var der ikke den store termik at forvente og turen blev til 10 min. Jeg fortog ikke landningen, #1 pga. jeg jo kun har 4 (nu 5) starter og #2 fordi turbulencen i lav h�jde kr�ver stor erfaring med disse vindforhold, men jeg fik da set hvordan man h�nterede situationen, fra luften af :).
Min flyvning #5 var rimelig speciel. Det var dagens sidste flyvning, f�r mig, havde Niels Albertsen fortaget 2-3 starter hvor han havde eksperimenteret med at f� den bedste h�jde p�. Det var opn�et ved at han havde et af vores samtale s�t til spilf�reren (S�ren T.) med op i flyet, og gav meldinger til spillet. Denne start blev helt perfekt, vi var i koblet p� i rigtig lang tid og blev trukket op til hele 710m. Til sammenligning er en normal spilstart p� 450-500m. Lige f�r min start havde Niels f�et den op p� henholdsvis 650m og 610m. De 710m var rent faktiskt klub rekord i spilstart (Der kom nyhed om det p� vores klubside)
Men det var ikke noget :). Nu hvor vi befandt os godt over de 600m der skal til for at lave kunstflyving, fik jeg ogs� �ren af at opleve et loop. N�sen blev lagt i et 30 graders dyk og da den n�dvendige hastighed var opn�et blev der trukket tilbage i pinden og man blev trykket ned i s�ddet. Det var slet ikke s� galt som jeg havde forventet, man skulle bare koncentrere sig om at tr�kke vejret s� gik det fint. Det kan ikke beskrives hvor fedt det er at jorden kommer op under ens hoved. Man kan se alt under en (eller over som det nu er), farten bliver mindre, for s� at dykke med f�dderne nedad mod jorden og ende som man startede ud med :), bare noget lavere end f�r. Efter loopet var vi i 640m. Jeg fik senere at vide at vi havde trukket 4� G i rullet, det var jo egentligt en del.
Jeg fik �vet noget mere man�vrering. Det bestod blandt andet i at holde flyet direkte mod vinden i lav fart for s� at observere at vi rent faktiskt kunne holde helt stille i luften (i relation til jorden) og vi snakker seri�st om HELT stille :D. Vi gik rundt til landings finalen i en meget god h�jde p� over 300m, for s� at h�nge der i en rum tid, Niels tog over og han fik os ligefrem til at bakke, og det var tydeligt at vi bakkede n�r man s� p� jorden :), det skete s� ogs� ved en flyets hastighed blev holdt meget lav.
Da vi havde bakket tilpas fortsat vi til landing. I dagens anledning foregik det med 140 i timen, det var tilpas, n�r vinden var s� st�rk som den var vil man nemlig opleve at n�r vinden falder, hvis man f.eks kommer i l� af h�je tr�er, vil flyets hastighed over jorden v�re den samme, men vinden vil springe, og dermed flyets fl�jet hastighed. S� man kan, hvis man ikke har tilpas fart p� i anflyvningen, nemt risikere at stall flyet i netop st�rk vind ved landingen, og det har man ikke lyst til.
Da det var sidste landing, landede vi til hangar, og der blev udf�rt s� fint, at vi faktiskt holdt stille p� den lille vej der k�rer foran hangar omr�det, og der stod de andre og ventede, s� Niels og jeg blev skubbet det sidste hen til hangar porten f�r vi steg ud... super h�rlig tur, som Niels sagde det, man kan slet ik lad v�re med at smile efter s�dan en tur :D