Nu hvor påske ferien var sat igang, og der står Instruktører på alle dagene i påsken, har jeg fået sat hele ferien af til at stå nede på flyvepladsen og få mig noget flyvning.
Jeg mødte op kl 9.20 imorges, kl 9.35 var der så opskrivning til dagens lodtrækning, det fungere sådan at dem der møder op 9.30 kommer i en lodtrækning, det sker på et pc program, som er kodet netop til denne opgave. Når ens navn så bliver råbt op, siger man hvilket fly man ønsker at blive skrevet op til, og så bliver den liste udskrevet, det er start listen :).
Jeg blev nr. 3 på ASK-21 (fremover 21'eren), det er vores skolefly, med kaldenavnet R2 (romeo to). Der var en rigtig lang liste for 21'eren (8 folk) da det er vores officielle 2 persons skolefly og dermed også bliver benyttet til PFT (Periodisk flyve træning) flyvinger. Det er noget som man skal til hvis man som S pilot ikke har fløjet 5 starter eller 1 times flyvning, i de seneste 6 måneder, og da sæssonen er stoppet om vinteren er det de fleste der skal starte sæssonen ud med PFT'er.
Frede var der ude, en af de andre elever, og efter lodtrækningen var færdig, kom også Christian, en elev som jeg ikke havde set før, han havde bestået teorien sidste år, han kom på som nr. 9 på listen til 21'eren.
Der blev rigget en masse fly klar, og vinden var svag nordlig, dvs 90 grader på banen, skidt vind retning.. men alle var enige om at siden vinden var svag, ville søbrisen tag over senere og den ville dreje til øst, der gjorde den.
Spillet blev kørt på sin plads, og flyene blev slæbt afsted, og så var den dag igang :)
Jeg nåede at lære en hel masse omkring det praktiske på flyvepladsen før kl blev hen af 13-14 tiden og det blev min tur til at få luft under vingerne. Dagens Instruktør for min flyvning var Klaus Vang, han er udvikler på KMD, og jeg har snakket med ham tidligere.
Ulrik som havde fløjet lige før mig, hjalp mig med at få falskærmen på, det hele skal helst strammes en ekstra tand, da man ikke skal hoppe rundt når man først er i luften. Kabinen er forholdsvis træng at sidde i, der er ikke luksus plads til benene, der er det man behøver, og så ikke mere. Det føles ikke så trængt, da ½ delen af rummet jo består af glas, dvs himlen.
Jeg blev instrueret i en pre-flight check og cockpit check, det består i at sikre at det man behøver, virker. Det skal laves systematiskt så der ikke er plads til forglemmelser.
Så når vi til selve flyvning. Da det var min første start i typen, var det en tilvænningsflyvning. Klaus sørgede for starten, og vi fik en meget god udgangshøjde, jeg nåede ikke at aflæse højde måleren da jeg havde travlt med at svede og holde øje med pinden, og landskabet. Vi kom meget hurtigt ind i noget termik til højre for spilstedet. Der var ingen skyer den dag, så termikken kaldes Tørtermik da den ikke når en højde hvor den bliver til skyer = dugpunktet. Der var pæne bobler på 1-2 m/s i stig (meter sekund), og en enkelt en med hele 3½ m/s. Vi fløj rundt sammen med en 3-4 andre fly i det område vi befandt os i, og der skulle holdes øje med hvad de gjorde.
I 3 m/s boblen lå vi hele 3 fly i samme bobel, på det tidspunkt fik jeg det lidt dårligt, da jeg havde siddet og holdt for meget øje med hvad der skete for de andre fly, mens vi snurrede rundt + at det hele var jo en ny fornemmelse på kroppen, i sving er man konstant presset en smule i sæddet. Den mindste bevægelse i flyet mærkes på kroppen. Det hjalp ikke at jeg faktiskt svedte helt vildt, og selv om der var 2 frisk luft indtag, så kunne de kun sende iskold luft ind, og afkøle en mindre del af en så man blev faktiskt rimelig varm. Det minder mig om at jeg skal have købt en bølle hat, det er det eneste rigtige til flyvning, hat og solbriller. Vi befandt os for det meste i den sydlige og den østlige del af kongsted. Da vi nåede en højde på 700m og der fortsat var god stig blev jeg instrueret i at betjene radio'en. Jeg fik stillet ind på Roskilde app. og Klaus lavede et opkald for at få en klarering til mere højde, vi fik lov til at gå op til 4000 fod.
Da vi nåede de ca 850m kunne man skimte at dissen i horizonten var meget skarp, her lå bundinversionen, det er et lag hvor luftens temperatur stiger i højden, og dermed gør det umuligt for termikken at lave opdrift, dermed sætter det en prop for hvor højde man kan komme den dag. Senere fik vi at vide at man andre havde fundet højere op da de var gået syd på, over Vordingborg. Jeg fik lov til at styre en del af flyvning, når det altså ik lige var termik, det skulle jo helst være en god lang flyvetur :) så skulle man jo ikke komme ned for tidligt fordi jeg ikke kunne centrere på termik boblen. Jeg lærte at man faktiskt styrer en del mere med fødderne end jeg havde forventet. Alle ror bevægelser bliver opfattet af flyet, der går bare et par milisekunder før det mærkes, kontra et bilrat :) hvor det bare ligesom sker...
Da vi havde nået vores top højde på 850m lå vi imellem golf banen i rønnede og kongsted. Det passede med at jeg kunne få lov at styre i en lige kurs, direkte nord, mod Dalby. Man skal husk på at når man første er kommet de første 400m op i luften så er der ikke så langt imellem tingene, man kan jo se det hele i mange km omkreds :). Vi fløj indtil jeg kunne se hvor jeg bor, det passede med at vi havde nået en højde på omkring 500m og skulle vende om.
Vi prøvede at finde noget sidste termik, vi havde nu fløjet i 25 min. og det nærmede sig den ½ time, man normalt bruger skoleflytet i, det skal overholdes især på en dag med rigtig mange på listen.
Jeg fik fløjet os ind til landingsrundens udgangspunkt, 150m udfor landings T'et (et gult T tegn som ligger på landingsfeltet). Klaus førte resten af vejen, mens jeg prøvet at holde styr på hvad der skete. Det gik meget stærkt mellem tidspunktet man startede landingsrunden til man var på jorden, sådan føltes det ihvertfald, det blev til en smuk landing uden problemer. Det var nu meget rart at røre jorden igen :), jeg var fuldstændigt gennemsvedt.
Man skal lige komme sig over at man lige før spillet starter med at hive en op, sidder stille og afslappet. I det næste sekund er man x antal hundrede meter op i luften, derfra holder man styr på så meget at tiden den bare forsvinder for en, landjorden minder mere om et kort, en om et sted man normalt kører og går, og lige pludseligt er man tilbage på jorden, er lige landet. De er først der man finder ud af at det faktiskt var lidt hårdt sådan en første tur :D.
Min flyvetid blev på hele 35min. som er ganske flot især for en første flyvning, de fleste starter opnår kun hurtige ture, uden termik på deres første flyvning, jeg fik en masse termik, og nåede hele 800m. Det skal lige siges at det faktiskt var lidt koldt om benene da vi nåede den højde, men overkroppen var stadigt gennemsvedt og varm, så jeg frøs ikke :)...
Der var flere piloter der ventede, jeg fik mig noget lagkage i klubhuset, og med fornyet krafter gik jeg ud til startstedet igen. Frede nåede også op den dag, to starter blev det til, han har opnået 75 starter sidste år, så han havde pinden under hele flyveturen start til landing, i begge flyvninger, det så meget godt ud.
Lige efter at Frede var landet gik der noget galt med spillet, der blev sendt en hær af folk ned for at se på opgaven. Efter en 1½ time var det meningen at Niels skulle komme med et slæbefly, så der kunne laves slæbe start, det blev dog kun til at Ole opnåede 2 starter, før vi valgte at pakke sammen og stoppe for idag. Niels har lånt flyet til hele ferien, han er desuden den eneste slæbepilot i klubben, så den står jo nok på slæb de næste par dage. Flyet var et ombygget Cessna fly som var en kombination af slæbefly og faldskærm fly, der var plads til 4 folk ombord, som så kunne kastes overbord i tilpas højde.
Jeg fik afsluttet dagen sammen med Christian, han nåede desværre slet ikke op den dag. Ny dag imorgen :)