Beretning fra Riviera tour 2009

Dag #1 - lørdag den 18-juli
Ankomst til Barcelona

Vi tog afsted med taxa kl. 6 om morgen og flyet landede til tiden lidt i 12. Det lykkedes os ikke i første omgang at finde bussen som skulle køre os til SIXT udlejningskontorerne, som slet ikke var i lufthavnen men i et nærliggende industri område. Vejledningen fra SIXT havde betegnelser som Termial A og B mens selve lufthavnen havde 1, 2 og 3... så efter lidt snak med en person klædt i grønt, det var info folkene, lykkedes det at finde frem til en lille gruppe mennesker der ventede på en lille bus, som kørte os alle til SIXT.

SIXT lå på et hotel i industri området ved lufthavnen og ved receptionen stod vi med de tunge valg om det skulle være en Mercedes eller en BMW, om det skulle være cabriolet eller ej... Vi valgte en Mercedes, da de ikke havde cabriolet med metal top. Vi gik ned i kælderen og fik udleveret nøglerne til en super flot hvid Mercedes 320 CDI med dobbelt sol tag som havde kørt 6000km. Der var automat gear og indbygget GPS. Vi var kommet til at købe en forsikring hjemmefra til bilen, pga. dårlig information på den hjemmeside vi havde bestilt fra (barcelona.com), men valgte at købe forsikring igen direkte fra SIXT, så vi kun havde en selvrisiko på 150 euro.

Der blev pillet og jublet i bilen da den blev kørt ud af parkeringsanlægget under hotellet og ud i dagslyset. Der blev brugt lidt tid i industri området til lige at vænne sig til alle knapperne og til at betjene automat gearet og hestekræfterne. Sol taget var den mest udfordrende knap at få styr på, men efter et par uger lykkedes det os at forstå tankerne bag multi funktions knappen til toppen.

Vi satte GPS kursen til Hotel Ayre i Barcelona, 10 km væk. Vi kom ind af Gran Via'en som var super bred og ensrettet, så det blev et kort kig på hotellet mens vi kørte forbi for at komme igen 10 minutter senere, efter vi havde været lidt rundt i traffiken som var tæt og krævende når man var vant til de danske veje i en kendt bil. Anden gang gik det bedre med at ramme hotellets nedkørsel til parkeringskælderen og en hurtig annoncering af vores navn i anlægget åbnede op for dørene. Der var snævert og der blev kørt meget forsigtigt med den store brede bil, den blev sat på en super god plads med stolper omkring så ingen skulle åbne døre op i den og dér blev den så holdende til tirsdag, dog ikke uden at vi var nede og kigge til den dagligt for lige at se den stadigt holdt der.

Hotellet var 4 stjernet og super tjekket, der blev pakket ud og hurtig løb vi ud i byen, kl. var 14 og vi skulle havde noget mad. Hotellet lå 300 m fra Plaza d'Espanya hvor der var et stop for en turist bus som kørte rundt i hele byen. Vi indtog en lille frokost på en fortovs restaurant og købte derefter et sæt 2-dags billeter til turist bussen, hvilket viste sig at være en rigtig klog investering. Busserne kørte over hele byen i 3 ruter og det var muligt at stå af og på når man ønskede det. Vi fik set hele byen fra oven og fik audioguiden med.

Vi kom tilbage til hotellet og tog et bad før vi skulle ud og spise. Receptionen kunne oplyse os to adresser på klassisk spansk mad som lå i gå afstand fra hotellet. Vi tog ned til den første som var en tapas bar, der var helt fyldt op. Lige i nærheden lå så den anden som hed Mussol. Den lå nede ad en sidegade og var ikke umiddelbart synlig udefra, men det var noget helt andet når man kom indenfor. Der var rigtig mange mennesker, stemningen var afslappet og hyggelig og så smagte maden også rigtig godt.

Turist Busser 2-dags billet *****

Restaurent Mussol, Barcelona *****

Hotel Ayre, Gran via, Barcelona ****

Dag #2 - søndag den 19-juli
Barcelona rundt med turist bus

Vi startede dagen med at tage vores turistbus ned til havnen for at besøge Det Maritime Museum. Det viste sig at være et kæmpe stort museum, som dækkede alle facetter af havets transportmidler. Der var modeller af rigtig mange af bådene både i fuld skala og i mindre versioner, det største bevarede skib de havde stående fremvist var en kæmpe træ ro båd, som var godt over 80 meter lang. Hele museet lå i en gammel skibsfabrik som var enorm og vi blev begge overrasket over hvor stort stedet var.

Vi vandrede derefter over for at se La Rambla, hvor der var rigtig mange mennesker og hvor en af hovedattraktionerne var de mange kunstnere som holdt til langs fortovet, folk udstillede deres kunst og andre optrådte som dronninger eller Aliens. Vi fandt også en Carrefour ved ramblaen hvor vi købte vand, nektariner samt goutér som blev den store succes når der var lidt sult, som meldte sig inden aftensmaden kl 21... Vores morgenmad blev fundet på kajen af havnen hvor vi sad på en utrolig langsomt fungerende restaurant, men vi kunne sidde og studere havnelivet og spottede blandt andet en kvinde som havde henvendt sig til flere mennekser og alle havde afvist hende på forskellig vis, vi undrede os over hvad det var hun forsøgte sig med. Sjovt nok da vi så selv besøgte Rambla'en blev vi kontaktet af selv samme dame, som spurgte om jeg snakkede engelsk, men hun spurget på en lidt markant måde, jeg kommenterede straks til Julie at det jo var hende fra i morges og det var nok til at hun tænkte hun skulle videre... så vi fandt aldrig ud af hvilket tricks hun var ude på.

Ved Plads de la Catalunia tog vi vores turistbus igen, for at komme til La Sagrada de la Familia, en katedral,  der bliver bygget på med midler som er doneret og byggeriet har været i gang i over 100 år. Oprindeligt designet af Gaudí og det blev også det sidste af hans bygge projekter og han endte sine dage på selve byggepladsen, hvor han forestod byggeriet. Det er et massivt og stort bygge projekt hvor hver en sten er specielt designet til bygningen, den skulle stå færdig i 2020, så der bliver det meget interessant at besøge stedet igen. Vi fandt en lille café og spiste frokost med udsigt til byggeriet.

Vi hoppede på vores turistbus igen for at stå af ved Parc Güell, en park bygget af Gaudí hvor naturen er i fokus. Han har en meget organisk stil som er inspireret af naturen, blade, fossile ben og lignende, og det var meget interessant at se en park med denne stil indbygget i arkiteturen på stedet. I parken lå et udsigtspunkt hvor man kunne se ud over byen, der holdt også en falsk spillende Elvis Presley til på toppen, så det var en meget speciel oplevelse at sidde deroppe og nyde lidt goutér.

Aftensmaden blev fundet på Ramblaen i en mindre restaurant.

*) Dagen hvor J+J mødte hinanden første gang for 1 år siden.

Martime Museum, Barcelona *****
Parc Güell ****

Dag #3 - mandag den 20-juli
Kærlighedshistorien J+J fylder et år

Casa bølge (Gaudi), Metro, Strand, Olympisk Bassin, Salamanca skaldyrsorgie
Vores turistbus billet var udløbet så vi skulle nu prøve at tage metroen, det var et fantastisk stort underjordisk anlæg. Vi købte et par dagsbilletter og stod først af ved Gaudís bølgede hus. Det var en aktiv boligblok men de øverste og nederste etager var lavet om til museum så besøgende kunne komme og se mere til Gaudí og hans værker. Hele byggeriet var unikt i hver en sten, der var ingen lige vægge nogen steder i bygningen, der var et atrium som gjorde at alle lejligheder i den 7-8 etagers høje bygning kunne nyde naturligt lys. Loftsområdet var bygget således op at man om vinteren kunne bruge det til at holde kulden ude og om sommeren kunne der åbnes et hav af vinduer således at loftet kunne hjælpe med at køle bygningen ned, dette er vel at mærke i et byggeri som snart er 100 år gammelt. Der var ingen bærende vægge inde i lejlighederne og det betød at hver enkelt beboer kunne få flyttet væggene som ønsket.

På toppen af bygningen udgjorde hele området en stor labyrint af stier som fremkom af loftets meget særpræget bygge stil, alle skorstene til lejlighederne var skulpturer.

Loftsarealet rummede museumsdelen af turen hvor man fik lov at se nogle af de emner og tegninger som Gaudí havde benyttet som inspiration til sine værker.PåI etagen nedenunder kunne man besøge en lejlighed som den havde set ud i 1909 da bygningen blev færdig. Bygningen blev bygget for et par som boede på den nederste etage og resten af ejendommen var så tiltænkt udlejning, det var en almindelig måde at opdele boligerne på i den tid.

Gaudi Museet/Bygningen *****

Vi ville også gerne nå forbi stranden og tog igen metroen for at komme lidt nord for byen i det Olympiske bassin område, det viste sig dog at være en stor bygge plads hvor strandområdet var med beton og sten. Et hurtigt kig på kortet og et kvarters gang betød dog at vi fandt vores sandstrand og der blev endeligt badet i det store hav.

Det var i dag vores årsdag og der skulle være noget særligt over aftenen, der blev gjort lidt ekstra ud af påklædningen og vi stak fra hotellet og ned i metroen ved en 21 tiden. Det lykkedes os dog ikke at ramme den rigtige afstigning som førte til havne området, så vi prajede en taxa. Taxa chaufføren snakkede ikke engelsk men vi blev overrasket over at han sagtens kunne snakke fransk, det viste sig at være deres andetsprog i skolerne i området, det var jo dejligt. Så vi bad om at finde den bedste skaldyrs restaurant i området, vi havde hørt om at der skulle være nogle fantastiske spisesteder ved havnefronten. Han vidste lige hvad vi havde brug for og kørte os til "Salamanca".

Vi steg ud af taxaen og blev budt velkommen af en sød tjener som stod på fortovet foran restaurentan og lokkede gæster til. Han kunne se at vi var målrettede og var på udkig efter en fantastisk mad oplevelse, så vi blev straks ført ind til vores bord og hovedtjeneren sørgede for at vi fik en fantastisk aften. Vi nåede aldrig at se hverken menu kort eller nogle priser før vi allerede var igang med at få en lille apperitif mens der blev fremvist et fad fuld af havets frugter, som vi kunne vælge. På dette tidspunkt var de alle levende og kiggede på os efterhånden som vi pegede dem ud.

Det var min første gang med så mange skaldyr på en gang og der blev gået til den, nu skulle det være. Det blev et fantastisk skaldyrsorgie og en kulinarisk oplevelse af dimensioner. Det lykkedes mig at blive ret god til at spise dem med kniv og gaffel, selvom de første mange skaldyr blev taget med fingrene. Der var også  en særlig dessert vin, som blev fundet frem kun for os og blev givet på husets regning. Samtidig var betjeningen fantastisk opmærksom og underholdende, de gav os lige nøjagtigt den oplevelse vi søgte efter på vores særlige aften.

Restaurant Salamanca, Barcelona *****

(Regningen blev på 140 euro, en super billig aften alt taget i betragtning)

Dag #4 - Tirsdag den 21-juli
Forlader Barcelona og tager nord på

Marimurtra (Jardi de Mediterani) / Camping !
Vi skulle videre nord på og ville se til Dalí som lå i Figueres området. Samtidig synes vi det var på tide at forsøge os med camping, nu havde vi slæbt både telt og luftmadras med i flyveren. På vejen derop besøgte vi Marimurtra, som er en botanisk have anlagt på et sted som har en helt unik og fantastisk udsigt over middelhavet. Det var et særligt sted som var meget inspirende. Det var også her vi spottede vores første cikade som sad på en gren i et træ ud over klippe afgrunden 100 meter over havet. Vi fik også fundet en dejlig sandwich på stedet før vi kørte videre.

Marimurtra, Blanes *****

Vi nåede frem til Port de la Selva hvor der lå 3 camping pladser. Turist bureauet anbefalede den som hed Camping del Vall, vi nåede frem ved en 19 tiden og havde så tænk os at vi lige satte telt op og kørte tilbage til byen for at få en smule aftensmad. Det viste sig dog at det ikke skulle gå så nemt. Stedet havde desværre kun tog pladser tilbage, som begge lå lige ved indgangen. Vores første udfordring var jorden, vores pløkker var dem som fulgte med teltet, som var alt for små og sarte til den barske stenede jord. Vi lånte en hammer af et hollansk par og kæmpede for at få pløkkerne nogenlunde ned i jorden uden at de blev alt for bøjede. Samtidigt med at vi kæmpede med jorden, begyndte vinden at blæse op, men det var ikke bare en aftenbrise, der var 15m/s i stødene og alt grus og sand fra området blev hvirvlet op i vinden så man havde svært ved at se.

Vi kunne kontatere at teltet kollapsede i de stærke vindstød, da 2 pinde som gav formen ikke havde nogen snore til at holde dem i deres form, derfor kunne vinden presse dem så de vendte sig indad i teltet. Da vi havde stået nogen tid med vores hvide mercedes og vores telt der kollapsede og vi var ved at give op. Så kom en fransk familie til undsætning, de havde siddet ved siden af og spist aftensmad mens vi havde kæmpet og nu måtte de give en hånd med. De havde en mukkert og de havde også nogle væsentligt større pløkker som vi lånte nogle stykker af. Det lykkedes endelig at få teltet til i det mindste at blive stående på jorden, bilen blev kørt ind foran teltet for at forsøge at tage det kraftigste af vinden. I vindstødene lagde teltet sig ned og vi kunne intet stille op. Vi gik noget nedtrykte hen til pladsens restaurant for at få lidt mad.

Det viste sig at størstedelen af gæsterne på stedet var franske og restauranten var fransk, men de snakkede spansk. Da vi havde spist og gik tilbage til teltet var det til synet af bil lygter op af vejen og støv skyer som gjorde man kun kunne se 20 meter frem, det var vildt og blæsende. Teltet stod der desværre endnu da vi kom tilbage, vi havde lidt tænkt at det ville være nemmeste hvis det bare blæste væk, så der skulle findes et hotel, men skidt, nu skulle der camperes. Vi lagde os på vores madras og kontaterede at den var lidt fladere end da vi forlod den, vi pumpede den op igen, og måtte efter lidt tid kontatere at den stadigt tabte luft, den var ellers blevet lappet hjemmefra. Vi tog vores store bade håndklæder og lagde under os og lagde os til rette på den stenede jord. Vinden hev teltet rundt og toppede det af med en gang imellem at lægge telt væggen ned så telt dugen ramte vores ansigter. Der var et sæt hørepropper som vi forsøgte os med og det lykkedes Jan at sove 3-5 timer den nat, men med opvågning hver 10-20 minut og Julie fik kun lukket øjnene men nåede aldrig at falde i søvn. Vi var begge lidt sløje den efterfølgende dag og det var en stor glæde af pakke teltet ned og komme væk fra campingpladsen.

Dag #5 - Onsdag den 22-juli
Strand ved Port de la Selva, Casa de Dali, Figueres

Morgenmaden blev indkøbt i den lokale brugsen på pladsen som var sparsom i sit udvalg, men havde en flute og noget dejlig chorizo, og sammen med lidt varme croissanter og juice var der en udmærket morgenmad.

Vi havde behov for at fjerne lidt støv oven på en ben-hård nat med vind og en flad madras og kun 2 tykke badehåndklæder som underlag til den hårde stenede jord. Så vi kørte forbi en strand på turen hvor vi holdt en pause for lige at restituere os. Det var en lille bugt ved en by lidt længere op af kysten end camping pladsen, det var skønt at ligge udstrakt på et noget bedre underlag.

Da vi havde fået nok sol og vand, tog vi bilen og satte kursen på Dali's hus i Caraques, det var en rigtig flot tur ud til huset, som gik igennem nogle imponerende bjergkæder. Huset lå meget afsides i en lille fisker by. Det var bygget meget specielt op da det var blevet udfærdiget over flere etaper hvor de lokale fiskerhuse på havnen var blevet opkøbt og omdannet til bolig. Så der var mange skæve vinkler og mærkelige gange inde i selve huset. Omgivelserne var også taget i brug da man på toppen f.eks. kunne finde en skralde Jesus, en stor figur opbygget i skralde materialer så som bildæk og tagplader. Man skulle bestille tid i forvejen da man kun blev lukket ind i små grupper af gangen, vi var på 17.20 og der var sjovt nok et hold danskere mere med på denne tur, så vi var et overtal af danskere i rundvisningen.

Casa de Dali, Caraques *****

Vores ene turguide bog havde anbefalet et hotel inde i Figueres som viste sig at være rigtig dejligt, Hotel Los Angeles. Vi ringede til dem over middag og fik et værelse, der var parkering i kælderen. For at komme ind til parkeringen skulle man igennem de super smalle veje man kan møde i mindre sydeuropæiske byer. Dette var en spændende udfordring med vores dejlige brede bil, men bilen blev sat om aftenen og vi fandt en dejlig restaurent oppe i byen som også var en del af hotellet.

Hotel Los Angeles, Figueres ***

Dag #6 - Torsdag den 23-juli
Dali Museet, krydser til Frankrig og besøger Tautavel - European Center of pre-historic

Vi vågnede ret tidligt og spiste en god morgenmad på hotellet, vi tjekkede ud men havde mulighed for at efterlade bilen i hotellets parkering da Dali Museet lå 200 m fra hotellet. Vi nåede op til en kø på 30 m som umiddelbart så lang ud, det viste sig dog at den blev ekspederet i lynets hast.

Museet, et ombygget teater, havde en fantastisk indretning og rigtig meget kunst og mange dejlige rum. Museet var delt op i 2 hvor der var lavet en separat afdeling for smykkerne samt deres relaterede kunst. Vi noterede os dog at der ikke var så mange elefanter på lange ben som vi ellers havde set i malerierne, de viser msig at holde til i Belgien.

Teatro Museo Dali *****

Da vi kom ud af museet kunne vi glæde os over at køen nu var over 80m og gik langt ned i en af side gaderne til indgangen, kl. var cirka 12 og heden var heftig... Vi spottede en lille biks hvor det lykkedes os at finde lappe grej til vores madras.

Kyst ruten var rigtig flot, og vi benyttede muligheden til at spise en lille picnic på det sidste udkigspunkt lige før man forlader spanien, dejligt og super varmt. Vi havde købt chorizo som pålæg og havde fornuftigt nok opbevaret det i vores kølede handskerum, men det skulle kun tilbringe kort tid på sten bænken før det små stegte i heden fra stenene og solen.

Ruten ud til Tautavel bød på en fanfare af cikader, hvilket er generelt for hele området har vi fundet ud af efterfølgende. Vi kørte og hørte musik i den næsten lydtætte bil da vi tænkte det kunne være godt at opleve de 36 grader på egen krop. Vi slukkede for aircondintion og åbnede soltag og vinduer for at blive mødt af en fest af cikader med imponerende styrke i deres musik.

Da vi ankom til Tautavel by fandt vi turist informationen som lå i forbindelse med centret. Der var en 3-dags gastronomifestival igang og området var helt booket op. Klokken var næsten 17 og da museet først lukkede kl. 19 valgte vi at gå derind. Vi fik begge udleveret en telefon lignende audioguide til turen rundt i museet.

Det var en meget stor og velbevaret samling af fund fra fortiden som lå udstillet, de var meget veldokumenterede og grundigt præsenteret. Der var desuden flere større opsætninger hvor der var forsøgt gengivet hvordan vores forfædre og deres bytte dyr havde interageret. Hele udstillingen handlede om de første mennesker som var blevet fundet i europa, det var for 500.000 år siden i en grotte lige overfor museet, højt oppe på en bjerg side overfor.

Desværre fandt vi begge at centret var som i en tidslomme rent præsentationsmæssigt, det var svært at finde en rød tråd i de forskellige rum med utrolig mange detaljerede oplysninger på geologiske grafer eller tavler på 2 x 3m som forklarede hvordan mennesket hang sammen med resten af dyreriget.

Tautavel - European Center of pre-historic *

Vi var ude af museet kl. 18 og valgte, efter en lille gouté, at sætte kursen mod Aviginon, da vi ikke rigtigt havde plottet nogle vigtige punkter ind på kortet fra Tautavel til  Avigion. Der skulle et par opringninger til men ved hjælp bilens indbyggede GPS lykkedes det at finde et hotel lidt uden for byen som havde et værelse til en rimelige penge. Vi nåede frem kl. 21 og der var heldigvis en restaurant tilknyttet. Vi nåede også at få lappet et hul i luftmadrassen som vi placerede under den ene fod seng for at opnå et godt tryk på lappen der skulle vulkanisere hele natten...

Dag #7 - Fredag den 24-juli
Aviginon og Arles området

Vi kørte op til Avignon og nåede lige at kigge på det store palads, men vi havde besluttet os for at tage forbi Arles først. På vejen så vi et Leclerc supermarket hvor vi holdt ind. Vi var begge imponerede over udvalget i varer og der var en ret stor camping sektion som gjorde det muligt for os at købe både flade pløkker, lange og tykkere pløkker samt en lygte og noget tyk lærreds tape, så vi var forberedt hvis vores madras igen skulle drille.

Vi kom forbi et dejlig camping sted mellem Arles og Avignon som desværre var fuldt booket, vi fik blod på tanden så da vi nåede til Arles kiggede vi forbi 3 campingsteder før vi stoppede ind ved det sidste som var en 3 stjernet camping site med en meget sød ældre engelsk kvinde som bestyrede stedet, Suzanne. Stedet hed "La Bien Heureuse".

Vi havde købt lidt frokost og fandt vores telt plads hvor vi lagde ud med en dejlig frokost, derefter satte vi teltet op med vores nye og bedre pløkker samt vores ny indkøbte hammer som på 3 slag fik teltet fæstnet. Resten af dagen brugte vi ved la piscine og efterfølgende på restaurentan som også blev bestyret af Suzanne, vores værtinde.

Camping La Bien Heureuse, Arles *****

Dag #8 - Lørdag den 25-juli
Besøg i Arles

I Arles fik vi besøgt det antikke teater som fortsat blev benyttet. I anledningen af festival var der sat en scene op hvor der skulle afholdes koncert senere på dagen, det var muligt at gå imellem ruinerne fra søjlerne som var faldet ned og gå mellem de udhuggede stenfacader og røre dem.

Vi besøgte også Arenaen som ligeledes var fra romer tiden, den blev til dagligt brugt til tyrefægtning som stadig fandt sted en gang imellem. Det lykkedes os at snige os op ved siden af en guidet tur, så der kom også nogle detaljer med som dog lige skulle oversættes til dansk via Jan translatøren. Det var et stort sted som var meget inspirerende, en godbid som kom fra guiden var at årsagen til at formen på arenaen var, at ovalen giver det maksimale antal publikums pladser.

Vi nåede også forbi L'Eclerc og fik købt en ny dejlig fransk stof madras med "24 lommer", den kræver mindre luft og man ligger faktisk bedre fordi de mange lommer gør, at den ikke bevæger sig som en vandseng når man flytter rundt på sig. Vi tog hjem til poolen på camping sitet og fik igen aftensmad hos Susannes restauration.

Dag #9 - Søndag den 26-juli
Avignon - Palais des Papes

Vi fik besøgt Palais des Papes og Pont D'Avigion, et fantastisk stort sted som virkeligt gav et indblik i hvor stor magt kirken havde i middelalderen og hvor voldsomt de opførte sig med hensyn til middage og penge. Det var forståeligt at stedet blev plyndret da den fransk revolution fandt sted. En fed detalje ved Palais'et var de mange hemmelige rum til dokumenter og skatter, som var skjult i forskellige lokaler. Til dem som ikke vidste det var Avigon i mange hundrede år centrum for den kristne kristendommen i stedet for Rom.

Aftenen blev krydret med en omgang "Lotto tema belge" hos Susanne, hvor det lykkedes os at vinde en af præmierne, som bestod af frugt øl og kiks fra Belgien samt en tørret ardenner pølse! Det lykkedes os dog aldrig rigtig at finde et køleskab til øllet som skulle drikkes rigtig koldt, så vi blev nødt til at efterlade dem da ferien var ovre, den eneste smagsoplevelse vi fik var en lidt vammel frugt smag. Kiksene smagte fantastisk og blev fortæret i løbet af de kommende dage til gouter.

Dag #10 - Mandag den 27-juli
Forlod Arles området og besøgte La Grande Motte Strand

Vi havde nu været på turist pisterne nogle dage og havde brug for lidt sand og strand, til dette formål fandt vi frem til badebyen La Grande Motte. Vi kørte til turist bureauet og fandt et billigt hotel tæt på stranden. Vi kom hurtigt i vandet, der var dejlige bølger at svømme i. Vi blev begge lidt røde af den dejlige sol dag.

Dag #11 - Tirsdag den 28-juli
Strand dag på La Grande Motte og aften tur til Lac du Salagou

Vi havde været på farten nogle dage og kunne godt bruge en omgang tøjvask, så vi fandt et vaskeri nede i byen. Efterfølgende blev der dømt mere strand, vi forlod området ved 16 tiden, og havde fået lov at sætte bilen på hotel p-pladsen. Vi købte lidt proviant til turen, blandt andet nogle dejlige sure vingummier, som Julie slet ikke kunne li'- de holdt et par dage før de blev fortæret under køreturene.

Vi nåede hurtigt frem til området omkring Lac du Salagou og besøgte det lokale turist kontor som igen var flyttet, men det betød at vi fandt hovedgaden med p-pladser nærmest centrum. Vi fik hjælp til at ringe op til camping pladsen og sikre der var pladser. Vi forsøgte at få noget at spise da kl. var 18, men fandt ud af der først blev åbnet fra kl. 19, så vi tog turen ud til camping sitet og fik sat teltet grundigt op og strammet, så det spillede musik for os før vi igen tog til byen og spiste en bid mad. Teltpladsen lå i yderkanten af telt området, ned mod søen, og vi lå lidt oppe, så vi havde en fantastisk udsigt ud over søen og bjergene.

Vi fandt blandt byens lokale restauranter, en Michelin restaurant (Tournesol), som vi dog ikke nåede at spise på, men den virkede meget tilgænglig så det er værd at overveje hvis man igen kommer på disse kanter.

Dag #12 - Onsdag den 29-juli
Lac du Salagou

Købte brød på pladsen og havde indkøbt lidt proviant i går, spiste morgenmad ved teltet.

Tilbragte hele dagen ved søen, først med vandcykler, hvor vi cyklede ud og badede direkte fra vandcyklen i det 24 grader varme vand. Derefter slappede vi af ved stranden og løste su doku'er. Frokost blev indtaget på den lokale bar, hvor fastfood var på 30 mins leveringstid.

Eftermiddagen blev tilbragt i en catamaran hvor det lykkedes os at sejle rundt på søen, så det er to store kryds i kalenderen, vand cykel og sejlbåd med Julie og Jan.
Tog på indkøb om aftenen og besøgte flod bredden på hele den sydlige side af søen for at finde et egnet picnic sted, men alt var optaget af caravaner! Vi endte med at slå os ned ved teltet med udsigt over vandet, så kunne chaufføren også drikke noget af de ½ liter Heineken, der var indkøbt til at komme af med dagens varme. Besøgte baren om aftenen hvor der var levende musik.

Ved besøget ved sejlklubben havde vi set at der blev spået vinde op til 40km/t over 10m/s, så teltet var blevet godt gennemgået til aften og det var vindstille frem til 23, så kom det også. Der blev strammet ekstra godt op og der blev taget en runde i natbukser, men desværre viste det sig at teltet ikke er egnet til vind, når den kommer direkte fra siden, stængerne kan ikke holdes i position. Kl. 4.30 valgte vi at forlade skuden og sætte os tilrette i bilen for at få en smule søvn.

Dag #13 - Torsdag den 30-juli
Strand dag ved Lac du Salagou, McD og aften tur til Carcassonne

Dagen startede med at vi vågnede i bilen og kravlede tilbage i teltet da vinden havde lagt sig lidt igen. Der var ro i lejren og vi sov lidt, der blev indtaget morgenmad foran teltet med udsigt til søen. Derefter rev vi, rutineret, teltet sammen og tjekkede ud.

Camping Lac du Salagou ****
Lac du Salagou vand aktiviteter *****

Bilen blev sat ved p-pladsen til søen og vi gik ned til vandet og drev den af, mens vi kiggede på surfere og kitesurfere som gav den gas i den gode vind.

Valget stod mellem at køre forbi Michelin Restauranten i byen eller køre forbi McDonalds som gør folk til Michelin mænd... Oven på den stramme nat havde vi det lidt som en bytur så vi valgte altså McD!...

Der var fri WiFi så efter en BigMac tog vi den bærebare frem og så lidt på mulighederne for vores videre eventyr. Det endte med at vi bookede et billigt hotel i Carcassone via booking.com, vi havde fortjent at sove i en seng igen.

"Fast Hotel" Carcassonne ****

Om aftenen tog vi ind til Carcassonne og spiste på torvet. Køreturen gennem byen bød på en spændende ensrettet rute. Ensretningen kombineret med endnu en festival i den nordlige del af bymidten, endte med at føre os helt ud af byen i den modsatte side af hvor hotellet lå, før vi havde mulighed for at vende rundt og komme hjem.

Dag #14 - Fredag den 31-juli
Carcassonne

En rolig start på dagen med morgemad på hotellet.  Der var internet på stedet og der blev surfet lidt på vores kommende destination Vernet-les-Bain, hvor det viste sig at camping pladsen som vi havde tiltænkt os kun havde 50 pladser. Der blev ringet, men stedet var "complet" (fyldt). Et hurtigt kig på booking.com førte os frem til et hotel 22km fra området, men det var det nærmeste og der var kun 1 værelse tilbage, til gengæld havde det høje ratings og et hav af aktivitetsmuligheder , så der blev booket online for 2 dage.

Et godt tip omkring Carcassonne; følg GPS'en i stedet for de skilte de har sat op i midtbyen, de har nemlig en ret vild holdning til hvad, der er den lige vej til f.eks. parkeringsområdet ved La Cité.

La Cité de Carcassonne er en komplet middelalderby, hvor de første sten blev lagt af romerne og der er efterfølgende de sidste 2000 år blevet bygget videre. Byen blev på et tidspunkt forladt, men blev i 1800 tallet til et af de største genopbygningsprojekter for det første historiske bevarings kommite i frankrig.

Rundvisningen var fantastisk tilrettelagt og førte én rundt i historien omkring komplekset på en meget engagerende og spændende måde. Der var også sørget for at alle tekster var tilgængelige på fransk, spansk og engelsk. Generelt virkede stedet meget optimeret på en god oplevelse, hvilket var rigtig dejligt og rart for den besøgende.

Vi spiste en fantastisk frokost 10m fra indgangen til det indre slot i bykomplekset. Plat du jour stod på ægte fransk middelalderinspireret cuisine: Jan fik hjemmelavet nøddepaté med syltede agurker, honningmarinerede revelsben og til dessert frisk melon drysset med sukker. Julie spiste først en frisk salat med ristede brisler, langtidsstegt andelår med provencalske grøntsager og til sidst en omgang ost. Bagefter shoppede lidt vi lidt i de mange mindre forretninger som havde et hav af spændende ting som for en gang skyld ikke var det samme som alle de andre solgte.

På vejen ud passede det med at vi lige kunne fange den sidste ridderturnering som fandt sted i området mellem den ydre og den indre bymur (det er et kæmpe kompleks!). Forestilligen bød på de klassiske ridder discipliner som ringridning, opvisninger med falkonerer samt overraskelser og drama. I dagens anledning valgte deres ørn, med et vingefang på over 2 meter, at tage en tur ud i naturen i stedet for blot at lande hvor de ønskede den. Dette bød på nogle dejlige øjeblikke hvor duerne i området fløj hurtigere end nogensinde, da der nu var en rovfugl på 2 meter på udflugt- super underholdning!

La Cité de Carcassonne *****

Det blev til hele 7 timer i Carcassonne og vi var mætte af oplevelser da vi satte kursen mod vores hotel i Mont-Louis i Pyrenæerne 180km væk.

Sidste gang vi havde tanket sparede vi 10% på regning til brændstof ved at køre af motorvejen og købe ind ved en tankstation på et supermarked, så efter samme melodi valgte vi at vente med at tanke til vi var kommet af motorvejen. Dette var et lille stykke ind i bjergene og desværre viste det sig, at den by vi havde udset os til at tanke i og som havde hele 3 tank anlæg, ikke tog VISA eller kontanter... Det eneste der virker efter lukketid ved tankanlæg er American Express eller Carte Bleu (CB), den fransk udgave af dankortet. Helt absurd da alle andre betalingssteder tager alle korttyperne. Det betød at selv om vi med vores indbyggede Mercedes GPS kunne lokalisere alle tankene i området, så kunne vi ikke lige umiddelbart få tanket. Brændstof viseren var dog kun lige begyndt at lyse da vi ankom til tankanlæggene og et hurtigt kig i manualen (som kun var på spansk) og et kig i kørecomputeren afslørede, at der skulle være 8 liter tilbage ud af 66 og kørecomputeren anslog det til 80 km. Vi havde 36 km til hotellet og der var en tank i byen, vi havde nummeret til tanken via bilens GPS og ringede for at høre om de så tog VISA og fik svaret "Carte bleu/VISA oui", det forklarer muligvis at de ikke virker med VISA, hvis alle de lokale tror at der er VISA når de egentligt kører på CB... Desværre lukkede de kl 20, hvilket var tidspunktet vi ringede til dem, men vi kunne jo blot parkere ved hotellet og besøge dem om morgenen.

Vi valgte at køre de 36km, når vi nu havde 80km estimeret, selv om det var bjergeområde lød det som et sikkert projekt. Da vi passerede 40km tilbage estimeret, stoppede kørecomputeret med at give et estimat på hvor langt vi kunne komme og viste i stedet at der skulle tankes NU... Vi havde 10-15 km tilbage og det var alt sammen op af kraftige stigninger op til toppen på snævre veje. Så da vi kom til en stor og dejlig rasteplads 6.1km fra hotellet valgte vi at stoppe og vurdere mulighederne. Vi kunne ikke se bilens estimering af distancen ud fra tanken, vi vurderede at vi havde et sted mellem 2 og 3 liter tilbage, men ud fra hvor meget der var brændt af for at komme op af bakkerne samt den endnu ukendte stigning som lå foran os, og endnu vigtigere de meget ukendte og muligvis få muligheder for at standse sikkert med bilen på det resterende stykke valgt vi at tage den sikre løsning og efterlade bilen. Vi ringede til hotellet for at høre om der var mulighed for at få en taxa ud til os, de tilbød selv at komme og hente os da vi jo kun var 6km væk. Vi pakkede let så vi havde alt det vigtige i vores 2 rygsække og så vinkede vi farvel til bilen og kørte med en fin gammel 4 hjulstrækker op til hotellet hvor vi blev modtaget med en klar plan til vores redning: der blev lavet mad til os i hotellets restaurant samtidig med at de fandt en dunk frem så vi kunne få brændstof og hente bilen.

Da vi havde spist, en rigtig dejlig menu express i rekord hastighed, blev vi modtaget af en par som var venner til hotellets ejere og som tilbød af hjælpe os med at få brændstof ned til bilen. De lagde ud for os med CB og vi kørte ned til bilen, manden var politi betjent og kvinden var tur guide i området og samarbejdede med hotellet, hun var oprindelig fra Holland og snakkede et super engelsk. De fortalte at det var noget hun ofte havde oplevet at turister bliver taget med bukserne nede hvad angår tank anlæg i frankrig efter lukketid, og som de sagde var det kun i Frankrig det forholdt sig sådan. Der blev fyldt 5 liter på bilen og vi kom det sidste stykke vej til hotellet. Der blev givet en omgang i baren og sludret lidt om dagens gode gerninger og endelig kl 23 kravlede vi mættet af indtryk op til vores værelse på Clos Cerdan i Mont-Louis 66210, France

Dag #15 - Lørdag den 1-august
Au coeur des Pyrénées Catalanes (Mont-Louis og Vernet-les-Bain)

Morgenbuffeen på hotellet viste sig at være den bedste og mest velassorterede vi endnu havde oplevet! Vi hilste pænt på vores redningsfolk til morgenmaden som lige brillerede med at finde et dejligt kort over området så vi kunne få det bedste ud af vores besøg. Vi opdagede også at vandet i hanerne var friskt og dejlig og bedre end vores købe vand, så vores tomme Evian flasker blev fyldt godt op med det lokale fra håndvasken inden vi drog på tur i området.

Mont-Louis viste sig at være den højeste fortificerede by i Frankrig som Louis den 14, Solkongen, havde anlagt på grænsen til Spanien. Byen var ikke særlig stor og dens største betanddel var et stort militært anlæg som kunne besøges. En vigtigere ting var at de også havde verdens første sol ovne anlæg med dobbelt spejl, le Four Solair. Efter anden verdenskrig havde man benyttet en lys kanon fra et anti luftskyts batteri til at teste de første forsøg med sol energi og brugen af et sekundært spejl som reflekterer og følger solen. Der var sidenhen blevet bygget større spejl og det hele stod fremme og blev vist frem for os besøgende, det var imponerende at se træ brænde ved 2000 grader, en ren hvid flamme. Anlæggets primære formål havde været at teste materialer, blandt andet i 70'erne hvor det var blevet benyttet i forbindelse med test af materialet til varme pladerne på rum færgerne.

De havde i anlægget også arbejdet pro aktivt for at sol energien blev taget i brug i forbindelse med de globale energi udfordringer, blandt andet havde de været i Afrika for at undervise folk i brugen af sol som energikilide. Landsbyerne i Afrika har typisk fældet alle træer i en 10 kilometers omkreds for at få brænde. Nu bliver befolkningen undervist i hvordan man med en kasse og noget sort maling kan lave ovne som kan komme over 120 grader og sagtens kan erstatte deres normale brug af træ til madlavningen ...

Vi forlod begge rundvisningen fulde af ideer og havde lyst til at købe et solpanel med det samme! Vi kan prale med at vi allerede har indkøbt en lygte med solfanger.

Four Solair, Mont-Louis *****

Efter besøget tog vi bilen, fyldte for 50 euro (kontant) på tanken nede af gaden, og kørte til en svæveflyveplads som lå 3 kilometer væk, vi havde spottet svævefly blive trukket op under vores  rundvisning i solovenen og turist bureauet havde afsløret lokationen. Pladsen lå i et område hvor der lå sne om vinteren og hvor banen blev brugt til snow board kites. Der var gang i flyene, men det var ikke lige til at komme til at snakke med nogen så vi kørte videre.

Inden vi nåede til Vernet-les-Bain, passerede vi vores lille holdeplads fra dagen før, turen var lang og krævede en del brændstof på de sidste 6km, så det havde været en rigtig god beslutning at stoppe hvor vi gjorde. Vernet-les-Bain var super hyggelig som by og vi var nødt til at gå en tur i byen hvor vi også fandt frokost.

Klokken var netop passeret 16 da vi ankom til parkerings pladsen for Abbey de St. Martin du Canigou. Vi visdte at man lige skulle gå et stykke før man var deroppe, men da vi nåede porten til stien kunne vi kontatere at skiltet sagde at vi havde 25 til 50 minutters gang til toppen og dagens sidste rundvisning var kl. 17. Der blev tjekket mobil telefon og klokken viste 16.08, så vi satte det lange ben foran og vandrede op af en ret stejl stigning. Vi holdt et par pauser og der var også brug for at svinge kameraet i de smukke omgivelser, kameraet's tid afslørede at vi gik lidt langsomt da vi havde brugt 30min på at nå en mindre kirke, der lå på vejen til toppen og den havde et skilt der sagde 20min tilbage og med en tid på 16:42 skulle der gåes til!

Turen var meget hård i vi nåede toppen med 8 min i overskud ifølge kameraets tid, vi købte billeterne, svedige og frådende og fik så at vide at vi nu jo havde god tid til at slappe af ... vi kiggede forundret på vores 16:52, hev vores mobil frem og konstaterede at uret i kameraet gik forkert med 20 min... vi havde været 32 min om at komme til toppen og havde givet den maks gas...

Rundvisningen blev givet af en super venlig munk, som lyste af næste kærlighed og var rigtig dygtig til at føre os rundt i klosteret. I år havde de 1000års jubilæum og det var et aktivt Abbey, vi fik også lov at komme ind i selve kirken hvor man mødte aktive munke som sad og bad med flotte dragter på, der skulle vi være muse stille og stedet indgød respekt og sindsro.

Abbey de St. Martin du Canigou *****

Turen ned gik i roligere tempo end op og vi kørte tilbage mættet af oplevelser og godt brugt i benene til aftensmad på hotellet. Vi blev betjent af en meget aktiv og ung tjener som vartede sine borde op med stor opmærksomhed og gejst. Det gjorde de meget ud af på hotellet, at man fik en hyggelig stemning med personalet, det viste sig også at være et af de bedste spiseområder i området, der var mange som besøgte restauranten.

Dag #16 - Søndag den 2-august
Bjerge dybt inde og fra højeste tinde

Vi tjekkede ud fra hotellet og besøgte Grottes de Fontrabiouse som lå nord for os, vi valgte ikke at tage de store grotter som lå ved Vernet-les-Bain og det blev en god beslutning da Fontrabiouse bød på en hyggelige rundvisning med en dejlig guide og få turister. Der var kun 6 grader inde i bjerget og vi kom ud et helt andet sted og højde end hvor vi var kommet ind, rundvisningen varede 1 time og vi var glade for at vi nåede at tage lidt ekstra tøj på inden vi gik ind.

Grottes de Fontrabiouse *****

Vi kørte derefter tilbage til hotellet for at fylde mere brændstof på, 30 euro i kontanter førte måleren op på fuld tank. Efter en lille frokost blev kursen sat til Montserrat 200km syd for os i Spanien, på ruten kom vi ud af bjergene sydgående. Da vi passerede en stor tunnel på den spanske side holdt vi inde for at spise goute og nyde udsigten. Det var et imponerende udsyn over Pyrenæerne.

Vi havde kigget på Montserrat i mange kilometer, en massiv bjerg kæde med utrolig sav takkede spidser, den blev nået i god tid og vi ramte en parkeringskælder ved en togstation hvorfra man kunne komme med tog op af bjerget til Monistrol de Montserrat. Rejsen med toget var meget flot, den kørte i en stejl vinkel og det fungerede som et almindligt tog, med 2 tog der kørte op og ned på samme strækning, der var dog kun 2 spor i midten af sporet hvor de passerede hinanden. Vi kom til tops og byen var meget stor. Vi kom helt ind i helligdommen, Basilicaen, hvor Den sorte Madonna kunne besøges, vi stillede os i kø med de andre pilgrimme og kom op forbi hende, vi undlod dog at pille ved trækuglen som hun holdt.

Monistrol de Montserrat ***

Vi satte kursen efter Sitges som, ifølge turguiden, var et godt eksempel på en badeby syd for Barcelona, kun 25km syd for Barcelona. Turist kontoret var flyttet så det tog en hel del tid at komme frem til den nye adresse på havnefronten og der var et hav af mennesker, skiltene rundt omkring gav forklaringen- der var gay festival fra den 1. til den 10.august i byen, så alle natklubber og åbenbart alle hoteller i byen var optaget. Da vi kom frem til turist kontoret var det lukket...

Klokken var ved at være mange og vi satte kursen mod nærmeste McD som vores Mercer GPS kunne pege på, den lå i Vilanova i la Geltru 6 km længere syd på. Formålet skulle være 1 at få noget mad i "sækken" og 2 at låne deres gratis Wifi til at fange et hotel via Booking.com. Efter et ok måltid med en lidt mærklig ny NYC burger og en febrilsk søgen efter et stik til maskinen da vi havde efterladt Mont-Louis med 6% på den batteriet af den bærebare, nåede vi punktet hvor vi skulle online. I Frankrig havde vi blot hoppet online på McD forbindelse, men nu viste det sig efter meget møje og besvær at de ikke havde flere kuponer som gav gratis adgang til udbyderen og vi måtte også give op med at købe det online via VISA, da udbyderen ikke magtede at tage imod VISA og udenlandske kunder... Backup planen blev kørt i spil og et dyrt opkald til Danmark blev lavet, hjem til farmand som fandt frem til et hotel i nærheden til en rimelige penge.

Vi ringede til El Solvi som lå 2km fra McD'en og klokken var nu 21.30. De havde ledige værelser, over booking.com kostede værelset 60, men over telefonen kostede de 74. Der var dersværre ingen kommunikation på engelsk eller fransk, så Julie måtte klare dialogen på spansk. Vi nåede frem ret hurtigt og stedet lå helt op til stranden på en super pladsering, det betød at det ikke lige var til at parkere bilen, så det var første nat den fik lov at holde langt inde i det nærliggende boligkvarter som virkede trygt og stille. Vi gik en lille aften tur i området og nåede at finde en lille bar på stranden hvor der kun var levende lys, hav og månen til hygge.

Hotel El Solvi **

Dag #17 - Mandag den 3-august
En skrue løs - Byttede flad Mercedes ud med ren og frisk BMW

Morgenen blev startet med en lille omgang Casino som vi ikke havde nået i vores hotel perioder, Julie vandt 3 ud af 5. Efter forgæves at have forsøgt at komme på det ikke fungerende gratis hotel Wifi måtte vi en tur ned i byen for at finde en Internet cafe og finde vores næste lokation, mens Jan sad og filtrede hotellerne grundigt var Julie forundret over de andre gæsters åbenlyse søgning på pr0n på en offentlig lokation. Der blev også tid til en lille mini golf som revanche på Casino'en, denne gang lykkedes det Jan at vinde med 28 over par hvor Julie nåede 34.

Vi fandt et dejligt hotel, Canal Olympic, på booking.com som lå i Castelldefels 10km nord på, og 15km fra Barcelona. Der blev booket 4 overnatninger til en rimelig pris, tæt på stranden og tæt på Barcelona med rolige omgivelser.

Bilen blev startet og kursen blev sat på GPS'en, inden vi nåede ud af byen holdte vi ind til siden for at fjerne en sten der havde sat sig i hjulet og dunkede lidt. Da vi kom ud og kiggede på den så vi et skrue hovede der sad i dækket som var det skruet i!..

Hovedet var 1 cm i diameter og rundet, det så egentligt ud til at skulle være der... Vi havde ikke lige noget værktøj, så der blev taget en neglefil i brug for at lirke lidt i skruen. Når den blev skubbet godt til siden kunne man lige høre lidt luft sive ud, det lykkedes også at se at selve gevindet på skruen var mindst 4mm og meget langt og stak sikkert godt ind i selv dækket, det var et held at vi ikke var punkteret, men at skruen i stedet havde boret sig så godt fast i dækket. Der blev ringet til SIXT vejhjælp og derefter udlejningskontoret i Barcelona. Da vi havde glas og dæk forsikringen til 19 euro, blev det aftalt at vi blot skulle køre forbi med bilen og få en ny...

Vi krysede fingrene og "holdt vejret" mens vi kørte de 20km der var til SIXT ved Barcelona lufthavn. Mercedes instrumenterne bød på en interessant feature, puncture alert og tirepressure viseren, begge blev flittigt observeret mens turen blev kørt på mest rolige vis.

Fremme ved SIXT blev bilen udskiftet med en dejlig ren BMW, med automat gear og indbygget GPS selvfølgelig. Vi måtte jo indrømme at 17 dags ferie inkl. et par camping dage godt kunne ses lidt på snavse barometret, så det var skønt at komme over i en helt ren bil igen.

Vi kørte til Castelldefels for at finde vores hotel og kunne konstatere at det var et fantastisk hotel som vi havde udvalgt os! Det lå i et super stille område og havde en dejlig pool. Al vores bagage blev taget op og pakket ud i skabene og der blev ryddet pænt op så vi var klar til 4 overnatninger.

Aftensmaden blev nydt på hotellet som havde en super billig og god buffet.

Hotel Canal Olympic, Castelldefels ****

Dag #18 - Tirsdag den 4-august
Strandliv, Badeferie og aftenhygge

Vi gik til stranden, turen var lidt lang for vi var nødsaget til en krydse en stor vej med kun 2 broer, det tog os 10 min. Vandet var fantastisk varmt og stranden bød på en hel del lokale, næsten ingen turister. Det blev til en masse vandplaskeri og efter en god frokost ved strandvejen tog vi hjem til en næsten tom swimming pool hvor vi fortsatte vandlegene. Derefter tog vi os en god lang siesta.

Om aftenen tog vi en lille cruise ned i downtown Castelldefels hvor vi fandt frem til en sandwish biks som kunne give os en to-go menu, vi klarede også lidt indkøb i det lokale supermarked og derefter kørte vi hjem til en hyggelig picnic på terassen, hvor vi også gennemgik alle de ferie foldere vi havde fået samlet. Der også blev tid til at skrive noget mere på beretningen og til et glas vin i underbukser.

Dag 19 - Onsdag den 5-august
Badeferie, solstik og Barcelona gensyn

Rutineret tog vi vores morgenmad sent, stak på stranden og badede hele dagen. Vi havde investeret i en hel dunk frisk solcreme som vi havde smurt os ind i hjemmefra og der var også sørget for solskygge med vores solparasol, vinden tog den dog ned da det blæste op lidt efter frokost. Vandet var igen fantastisk og bølgerne gik en smule højere end dagen før, der blev body surfet og løst su doku'er til den store guldmedalje. Det lykkedes os også at holde vores "område" da vi havde lagt os taktisk tæt på vandet, i går var der et par som havde sneget sig ind imellem os og vandet.

Frokosten blev indtaget på strandvejen og efterfølgende gik vi hjem til en velfortjent siesta. Vi smurte os grundigt ind i fugtighedscreme da vi var blevet en smule røde forskellige steder på kroppen, selv om vi havde passet på, et par af stederne gør sgu lidt ondt også, men det er vel turistens højeste mål på en ferie til syden! Der blev løst flere Su doku'er og vi er nu blevet super hurtige til dem også, vi spiser su doku'er til morgenmad.

Aftensturen blev planlagt til at skulle foregå i Barcelona hvor vi skulle genbesøge "Mussol", restaurenten fra vores første dag i Barcelona. BMW'en blev parkeret i byen, nu havde vi været på besøg i Barcelona i hele 2 store dejlige biler. Vi kørte rutineret ind i byen og satte bilen i en parkeringskælder lige ved siden af Mussol. Efter en dejlig middag på Mussol tog vi et bundt visit kort, som vi kunne uddele til vores nærmeste hvis nogen skulle finde på at besøge Barcelona. På vores aftentur gik vi ned til Ramblaen for at se den om aftenen, og vi blev bekendte med at man kunne købe chokolade af de gade sælgere som stod med to cola dåser og råbte lidt om salg engang i mellem, de har sikkert troet vi var fra Holland.

Vi nåede tilbage til parkeringskælderen 00:02 for at kunne konstatere, at vi havde læste skiltet forkert, der stod faktisk at kælderen lukkede kl 00:00 på hverdage og ikke klokken 02:00... Heldigvis havde vagten ikke lukket endnu og vi nåede at fange ham på vejen til døren, så vi nåede at betale og smutte ud uden problemer, men det var tæt på at vi havde fået en spændende aften på den konto!

Dag 20 - Torsdag den 6-august
Sidste hele dag på ferie - Barcelona Shopping og stranden

Sidste hele dag blev brugt at shoppe i Barcelona, hvor vi fik købt de sidste gaver som vi havde aftalt skulle tages med hjem til familie og venner. Vi skulle også give byen et sidste farvel. Frokosten blev fundet på "Pans og Co" hvor vores rabat kuponer fra bussen gav menu for 2 til 8.50... det var dejlig mad.

Om eftermiddagen gik vi på stranden og hyggede os med su doku og sol, derefter var vi hjemme og pakke vores tasker. Vores sidste middag var planlagt til at skulle foregå nede på stranden og de to første steder vi havde fundet valgte vi fra og tog chancen længere nede af strandvejen hvor vi endte på et nyt tredje sted, La Viva. Vi skulle vente på bord i 1 time, men vi benyttede tiden til at hygge os over vores mange oplevelser, drikke sangria og sidde og nyde udsigten i en fræk rød sofa med udsigt over havet. Da vi fik et bord, drak vi endnu en sangria og fik noget rigtig dejlig mad. Vi var først i seng ved en 1-2 tiden.

Dag 21 - Fredag den 7-august
Hjemrejsen

Vi stod op kl.8 og havde en afslappet morgenmad, vi kørte kl. 9 og afleverede bilen ved SIXT, det blev til et par ekstra runder i rundkørslen ved hotellet for lige at sige farvel til BMW'en. Selv-service tjek ind maskinerne var ikke til nogen nytte, så det blev køen til disken for at tjekke ind men flyet lettede til tiden og turen var afslappet. Vi tog det sidste stykke med toget og endte i Høje-Taastrup hvor Jan hentede bilen og vi kørte det sidste stykke hjem fra en fantastisk ferie!

Det tog os to uger at komme os over ferien...